Ledare

Den löjliga OS-sketchen ett lysande tillfälle för kyrkan

Frida Park: Dionysos eller da Vinci – oavsett finns det fog för kritik mot OS

Många är de kristna ledare som uttryckt sina upprörda känslor över OS-invigningen i Paris. Man ondgör sig över det osmakliga inslag där ett antal mer eller mindre påklädda personer först formerade sig utmed ett långt bord som om de illustrerade Leonardo da Vincis Den sista måltiden och sedan använde bordet som en catwalk. En hyllning till mångfalden och hbtq-rörelsen, säger upphovsmannen Thomas Jolly. En skamlös provokation och hädelse av kristendom, säger kritikerna.

Det är inget nytt att kristen tro häcklas, det har vi gott om exempel på. Och visst kan det smärta när det man själv håller för heligt hånas. Mike Johnson, talman i representanthuset i USA, skriver på X att det pågår ett krig mot den kristna tron och traditionella värderingar. Och vissa tar chansen att elda på i ett infekterat kulturkrig – en av dem den (ö)kände influeraren Andrew Tate.

Visst är det lätt att konstatera att det finns dubbla måttstockar. På Facebook skrev en svensk predikant att om det hade varit islam som hånats hade huvuden rullat och byggnader sprängts och kristna måste stå upp för Jesus som Kristi soldater. Även om det är lätt att instämma i att kristna borde sluta bete sig som dörrmattor bör upprörda tungor hållas rätt i mun. Självklart ska inte kristna ta fundamentalister som föredömen och självklart ska inte demokrati och rättsstat kastas överbord i religiös nitälskan och upprördhet.

Var då inslaget verkligen ett hån mot kristen tro? En talesperson för OS bekräftade först att Thomas Jolly hämtat inspiration från da Vincis Den sista måltiden, något som Jolly själv dementerar. Han hävdar att det är ett hedniskt firande av Dionysos som aldrig hade för avsikt att uppröra eller häckla.

Jollys syfte må ha varit en hyllning till vinets gud samtidigt som dragqueens och lättklädda dansare uppmanade till inkludering för till exempel transpersoner. Samtidigt har man från officiellt håll nu bett om ursäkt, något som av både medverkande i själva scenen och kritiker tolkas som ett medgivande att man har gjort fel.

Men det Jolly menar var syftet är inte heller okontroversiellt i OS-sammanhang. Till exempel inser även många förespråkare för hbtq-personers rättigheter att transpersoners deltagande i idrottstävlingar kan försvåra för biologiska kvinnor. Är en OS-invigning en lämplig plats för politiska utspel?

Oavsett om inslaget hade för avsikt att häckla kristen tro eller ej finns det anledning att reflektera över reaktionerna. Det finns sannerligen inget skäl för Kyrkan att stillatigande ta emot vilken kränkning som helst. Religiösa fri- och rättigheter ska givetvis försvaras och förföljda kristna värnas. Men ska kyrkan ägna tid och kraft åt att uppröras över (dubbeltydiga) löjliga sketcher?

Hellre borde kyrkan ta chansen att betona vad da Vinci ville påminna världen om genom sitt verk: Frälsarens försoningsverk. Och Jesus sa trots allt: ”Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen”.

Fler artiklar för dig