Tim LaHayes och Jerry B Jenkins bok Lämnad kvar (som också blivit film) vill tydligen uppfattas som ett försök till seriös, dramatiserad profetietolkning. Eftersom temat berör de yttersta tiderna och händelserna kring Jesu återkomst önskar författarna kanhända också bidra till andligt uppvaknande inför sluttidens allvar.Men Tim LaHaye och Jerry B Jenkins har, enligt min mening, missat sin mission och sitt syfte. Deras budskap har i stället olyckligtvis halkat iväg och blivit en av vår yttersta tids stora religiösa bluffar. Boken har urartat från sann profetietolkning till science fiction av farligt spekulativ och falsk kvalitet.Inte minst vid profetietolkning bör man noga hålla sig inom ramen för våra klassiska kristna trosbekännelser och det samkristna trosarvet. Tummar man i sin profetietolkning på treenigheten, Jesu gudom, jungfrufödelsen, Jesu uppståndelse från de döda och så vidare, då är man ute och irrar farligt. Samma regel gäller sanningen om tillkommelsen.LaHaye och Jenkins gör sig skyldiga till just denna typ av förvanskande, teologisk fantasi. I sin spekulation om Jesu andra tillkommelse drar de åter upp den så kallade darbyismen från mitten av 1800-talet. J.N. Darby tillhörde ursprungligen Plymouthbröderna, men bröt med dessa kring 1845 och startade en egen rörelse, som sedermera utvecklades till en allt mer extremistisk splittringsrörelse. Darbys eskatologi är en envis gren på samma eskatologiska träd där vi också finner Jehovas Vittnens och den ursprungliga adventismens läror om de yttersta tingen.Darby lärde att:• bruden (församlingen) ska ryckas bort i hemlighet vid Kristi återkomst;• bruden består av enbart Nya testamentets heliga – Gamla testamentets gudsfolk räknas inte;• den hemliga återkomsten ska ske före Antikrists framträdande och före vedermödan på jorden;• bortryckandet kan ske när som helst.Darbys lära om bland annat Jesu två tillkommelser är en teologisk nymodighet som är helt okänd för apostlarnas och de apostoliska fädernas kyrka. I den väldiga, kristna litteraturen från apostlatiden fram till 1800-talet går det inte att finna det minsta spår som skulle likna Darbys eskatologi.Det borde vara något att tänka på för skandinavisk frikyrklighet och pingstväckelse, som alltid betonat sin strävan att återuppliva urkristendomens och fornkyrkans ideal. Nu tycks man falla i farstun för budskapet i Lämnad kvar en eskatologi som ingen i hela kyrkohistorien känt till och som uppdiktats på 1800-talet.Evangelisten Fredrik Fransson importerade darbyismen till Skandinavien (omkring 1882). Sedermera föll Örebromissionen och den unga pingstväckelsen för Darbys entusiastiska undervisning. Lewi Pethrus proklamerade den energiskt i flera årtionden (Se boken Jesus kommer). Men Pethrus backade i boken Bryten eder ny mark.Den kristna församlingen har i alla tider från apostlarna tills nu förkunnat, att Jesus Kristus ska komma tillbaka för att döma levande och döda, för att frälsa församlingen från vreden, för att krossa Antikrists välde, för att uppväcka de döda och för att föda världen på nytt.Men han kommer inte två gånger. Han föddes en gång, han dog en gång. Han uppstod en gång. Han återkommer en gång. Maranata! Du vår Herre Jesus kom! Tiden härefter är kort!LaHayes och Jenkins bok måste tyvärr, vad dess centrala budskap beträffar, betraktas som ovederhäftigt spekulativ och till väsentliga delar direkt vilseledande för lättrogna, okunniga människor.Att dessa falska eskatologiska idéer nu sprids ibland oss i fascinerande förpackning (böcker och film) kallar i alla fall mig till skarpaste protest och varning. Är jag ensam om detta?