Debatt

Jesus och apostlarna levde inte som kristna

Att gå tillbaka till ”gå”innebär mer än att ha en positiv syn på det judiska folket och staten Israel, även om detta bör vara normalt för den som bekänner sig till Israels Messias. Vad det handlar om formulerar Göran Lennartsson bra i Petrus den 10 augusti: ”Vi har ett äldre arv än kyrkofäderna att återupptäcka, hämta idéer från och få förnyelse ur.”Alla samtal har problem med ordens innehåll. Ord som ”kristen” används felaktigt om Jesus och apostlarna. Detta epitet gavs av utomstående för att förlöjliga de troende, och den kristna religionen skapades under efterbiblisk tid, på 300-talet, under hellenistisk och hednisk påverkan.Yeshua (Jesus) och lärjungarna ställdes aldrig inför tanken att behöva ”bejaka sina judiska rötter.” De föddes och dog som judar inom den judendom som då fanns. Yeshua bröt aldrig med judendomen, han kritiserade dem som inte levde som de lärde. ”Allt vad de (fariséerna) lär er skall ni därför göra och hålla, men efter deras gärningar skall ni inte handla”( Matt.23:3).Den ”någon”, som Lennartsson citerar, och som menar att Jerusalem-insamlingen var ett uttryck för ekumenik, har varken förstått bibeltexten eller den verklighet i vilken den skrevs. Jerusalem-insamlingen riktade sig inte till ”judarna i Jerusalem”, vilket företrädare för den judisk-kristna dialogen ofta vill göra gällande. Den riktade sig till ”de fattiga bland de heliga i Jerusalem” (Rom.15:26). Vers 27 visar vilka dessa ”heliga” var. De var inte judar i allmänhet. De var inte heller en annan grupp troende som man ville närma sig genom ”ekumenik” (nutida tankegods), utan givare och mottagare tillhörde samma rörelse, den messianska rörelsen inom judendomen som kallades ”den vägen”, Jes 35:8.”De fattiga i Jerusalem” finns också i dag men kallas messianska judar. Tyvärr går dagens ”Jerusalem-insamling” i huvudsak dessa förbi. En något uppgiven messiansk jude som förmedlar hjälp till behövande bland sina trossyskon formulerar sig i en skrift: ”Pengar från kristna används för att stödja dem vars yttersta syfte är att messianska troende skall fängslas.”Yechiel Eckstein, ledare för Wings of Eagles, en judisk organisation för att ta judar till Israel, säger att han samlat in mer än 30 miljoner dollar från evangelikala kristna i USA. ”Varje dag kommer cirka 1500 brev innehållande checker och kontanter till mitt kontor i Chicago.” Detta sedan han fått en egen avdelning i Pat Robertssons tv-program.Visst bör vi hjälpa judar som lider under antisemitism, men varför är det så sparsamt med hjälpen till ”de heliga i Jerusalem”? Eller som en messiansk ledare i Jerusalem sa: ”Tänk om tio procent av det som kristna ger till sekulära projekt i Israel skulle ges till den messianska rörelsen. Då skulle vi kunna förkunna de goda nyheterna i Israel utan att begränsas av de ekonomiska svårigheter som vi nu har.”Vi bör kanske ställa oss frågan varför ”de heliga i Jerusalem” inte prioriteras i dag. Är det historisk påverkan från Rom som gör det svårt att acceptera att man kan leva som jude och samtidigt vara pånyttfödd?Det finns en bibelskola i Sverige som avstängt elever som levt efter messiansk kultur, bland annat firat sabbat, samtidigt som man stöder staten Israel och tillber en judisk Frälsare som alltid höll sabbaten helig. Undrar om Yeshua skulle blivit antagen till den bibelskolan, han drack ju vin och firade sabbat?För en tid sen skrevs det i Nya Dagen att den omvände Shaul blev Paulus i och med dopet. Så kan man uppfatta det när man är riktad mot Rom. NT nämner honom tio gånger vid hans judiska namn – efter hans dop! Varifrån kommer tanken att en jude behöver ändra sitt namn när han döps? Skulle ett judiskt namn vara en belastning för den som vill vara en lärjunge till juden Yeshua? Dessa tankar kommer från Rom!Det kan upplevas frustrerande för många kristna att höra att ”Paulus” levde som jude och förblev jude till sin död. Han omskar sina medarbetare och offrade i templet i Jerusalem ( Apg.24:17). Men för dem som börjat omorientera sig mot Jerusalem, bort från Rom, är det naturligt.Jag är övertygad om att ingen av Israels profeter eller Yeshua och apostlarna skulle levt som ”kristna” om de haft den möjligheten. Kristendomen är riktad mot Rom, men tron på Israels Messias, Yeshua, riktar sig mot Jerusalem. Jerusalem är Herrens stad och därmed vår stad!

Fler artiklar för dig