Debatt

Olof Djurfeldt: Guds son föddes som gossebarnet Jesus

Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son." Ängeln Gabriels ord i Lukasevangeliets första kapitel är tydliga. Gud blir människa i gossebarnet Jesus.I debatten om gudsbilden finns det två diken. Det ena är att låsa fast Gud i manliga beteckningar, att göra honom till en garant för en patriarkalisk ordning med strikt fastlåsta könsroller – som om inte både kvinna och man var skapade till Guds avbild, likvärdiga med och kompletterande varandra. Men Gud är inte en människa, och inga mänskliga ord kan till fullo beskriva hans väsen. Det andra diket är att förneka själva inkarnationen. Man kan inte utan att tappa bort evangeliet förneka att Gud blev människa inte i en tvåkönad skepnad utan i gossebarnet Jesus. Han levde sitt liv här på jorden som en judisk man men var annorlunda än alla andra män genom sin övernaturliga födelse, sitt syndfria liv och sin uppståndelse från de döda. Hans gärning är unik. Hans offerdöd gäller för alla. Han är alla människors Frälsare.De som ser hela den här berättelsen som en myt kan lätt ersätta den med en ny myt, anpassad för en ny tid – till exempel om hur Guds dotter föddes till jorden. Det skulle möjligen kunna göra den lättare att ta till sig för dem som har störda relationer till män. Men kanske också svårare för dem som fått sin idealbild av kvinnor förstörd. För det finns ju också sådana. Den mänskliga ondskan är både manlig och kvinnlig. Ju mindre man tar evangelierna på allvar som historisk källa, desto friare är man att skapa sin egen Jesusbild. De som inte tycker om judar har till exempel genom tiderna försökt att göra Jesus så ojudisk som möjligt. Andra har förvandlat den bibliska bilden av honom för att kunna använda honom som politisk bundsförvant – konservativ, radikal, frihetskämpe. Men om Jesus inte är en myt utan en verklig, historisk person – och det är ju detta som hela den kristna tron bygger på – då är vår främsta uppgift att bereda oss att möta honom som den han är, Gud i mänsklig gestalt.När vi då tar evangeliernas bild på allvar, ser vi att han inte är någon vanlig man, ingen försvarare av manligt övervåld och förtryck. Hela hans uppträdande är en dom över manlig arrogans och hänsynslöshet. Han tar utsatta kvinnor i försvar. Han är en man, och vi kommer inte ifrån de maskulina orden – herre, herde, kung – i vår relation till honom. Men han är så mycket mer än en man: Världens ljus, Livets bröd, Vägen, Sanningen, Livet. Han är den oöverträffade förebilden för män. Han är kvinnornas bror och befriare. När vi som män eller kvinnor bekänner honom som Herre och Frälsare, befäster vi inte de manliga strukturerna utan bekänner vår gemensamma otillräcklighet.Varken vår manlighet eller vår kvinnlighet frälser oss från det onda. Det gör bara Jesus Kristus, nasaréen.

Fler artiklar för dig