Knutbytragedin, rättegången mot Åke Green, diskussionen om det apostoliska ledarskapet och Missionsprovinsens etablering, företeelser med en gemensam nämnare: förespråkarna bekänner sig på olika sätt till ”klassisk kristen tro”. Det är en intressant iakttagelse, särskilt med tanke på att det inte finns någon klassisk kristen tro att bekänna sig till utan endast en klassisk kristen tradition och tolkning. En tradition som också på många sätt förespråkar ett klassiskt manligt maktanspråk.De bibliska texterna ligger till grund när man bildar sig en kristen trosuppfattning. Problemet är att läsaren alltid, medvetet eller omedvetet, gör en subjektiv tolkning av texterna – beroende av sammanhang, önskningar och erfarenheter. Även om Gud är absolut betyder det inte att vår uppfattning och erfarenhet av honom är det, inte heller vår läsning av de bibliska texterna.Många hävdar att det finns en absolut, objektiv kristen trosuppfattning, en ”klassisk kristen tro”. Men många gånger visar det sig vara en traditionell tolkning av bibelordet samt kyrkans tradition man bekänner sig till.Frågan om celibatet är ett tydligt och ganska enkelt exempel. Många tror att de katolska prästernas celibattvång står föreskrivet i Bibeln, och visst finns det bibelord som talar om det föredömliga i avhållsamhet för att all tid och kraft skall ägnas åt Gud, men det står faktiskt ingenting om att celibat är ett krav för prästerskapet. Det är en tolkning som har gjorts och stadfästs i den katolska kyrkans tradition. De protestantiska trossamfunden har gjort en annan tolkning, också med hänvisning till bibelord.Ett annat typexempel är kyrkans traditionella syn på kvinnan och hennes funktion i församlingen. Kyrkofadern Augustinus, präglad av sin tids syn på kvinnan, hade svårt att förstå varför Gud skapade kvinnan över huvudtaget. Efter ett visst resonerande kommer Augustinus fram till att det enda skälet var för reproduktionens skull, att föda barn.Kyrkofadern Tertullianus menade att alla kvinnor i alla tider är Eva, som svek och orsakade syndafallet. Inte ens genom jungfru Maria fick kvinnorna upprättelse trots att hon genom sin kvinnlighet kunde föda Guds son.Traditionen är här långt ifrån till exempel Galaterbrevets tal om att ”Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Jesus Kristus”, och det förhållningssätt Jesus hade till kvinnor, enligt evangelietexterna. Tolkningen av texterna och traditionen präglas av fler faktorer än önskan att sanningsenligt förstå Guds ord.Gunnel Vallqvist gör en intressant reflektion i sina dagboksanteckningar från Andra Vatikankonciliet (1962–1965): ”Kyrkan har på många andra viktiga områden tagit ståndpunkter som inte kan grundas i Bibeln. (...) – Men, vad allvarligare är, det finns direkta påbud från Kristus som kyrkan inte följer, exempelvis när det gäller fattigdom (Luk 9:3), titlar (Matt 23:8–10), och den egendomsgemenskap som föreskrivs i Nya testamentet. Om kyrkan, som vi tror, har fått rätt att stifta nya lagar och upphäva andra enligt tidens krav och samhällets förändringar – varför skulle det inte kunna gälla också för kvinnans ställning? Och om inte – hur försvarar man de punkter där kyrkans praxis klart skiljer sig från Nya testamentet?”Det görs hela tiden, genom historien, en selektering av påbud och bibelord som präglar kyrkan. Vilka faktorer påverkar selekteringen? Kyrkornas företrädare måste rannsaka traditionen och tolkningshistorien och inse hur den påverkas av samhällsutvecklingen. Det är att lura sig själv att tala om en ”klassisk kristen tro”. De som bekänner sig till begreppet skulle antagligen inte kunna enas om en gemensam definition. Begreppets funktion blir i slutändan att värdera människors trosuppfattning och tolkning av bibeltexterna, som om det fanns en enda objektiv tro och tolkning vars företrädare och försvarare man anser sig vara.Tro kan inte vara varken klassisk, modern eller liberal. Tolkningar och traditioner kan vara det eftersom de är tidsbundna. Tro är något som föds på nytt varje gång en människa bestämmer sig för att följa Jesus.Annika Damirjian