380 frikyrkopastorer har problem med sanningen. Det är den något dystra slutsatsen av uppropet mot Sverigedemokraterna (Dagen 19/12)
Jag vill gärna bejaka den grundläggande ansatsen till generositet och öppna hjärtan för flyktingar i nöd. Och pastorerna får gärna hårt kritisera SD och även andra partier. Uppmaningen till engagemang för invandrare genom olika insatser och nöd för ömmande fall är viktig.
Men den underliggande argumentationen är inte hållbar. Pastorerna bekymrar sig över att fler kristna ser invandringen som viktig orsak till ökad arbetslöshet, kriminalitet, islamisering, ghettoisering med mera. Man kan därför fråga sig om det från och med nu skall klistras diverse bruna etiketter på de frikyrkomedlemmar som vågar använda samhällets statistik och fakta.
För både kriminalitet och utsatthet för kriminalitet (detta bekräftas bland annat av Brottförebyggande rådet), arbetslöshet och sociala kostnader är högre bland utrikesfödda än bland svenskar och relaterar därför till invandring. Ökad islamisering drivs inte otippat av en ökad mängd muslimer. Peka själv ut de områden som skulle kunna kallas ghettoiserade i större städer, vilka bor där? Svaren är närmast självklara och visar att de många pastorerna försöker smita från att invandring självklart har en kostnad. Orsakerna till sambanden ovan varierar och är såväl kulturella, ekonomiska, sociologiska som religiösa.
Det är väl visat i empiri och forskning (av Putnam med flera) att ökad mångkultur ofta bidrar till spänningar och konflikter i samhället. Samtidigt finns samband som ofta leder till förbättrad samhällsutveckling på sikt där länder lyckats använda olikheterna i konstruktiv riktning.
Sverige är i dag sämre rustat att ta emot många invandrare än tidigare. Det beror delvis på sekulariseringen allt längre bort från kristna värderingar och att samhället i dag är mer trasigt i utgångsläget. Allsköns höger- och vänsterextrema rörelser tar plats i tiden. Och det beror bland annat på att kristenheten varit dålig på att värna Guds värderingar i känsliga tros- och samhällsfrågor och hellre premierat en skenbar frid i församlingen.
Ja, det kommer att kosta att ta emot många fler invandrare! Det blir en belastning på samhället, det kanske ytterligare minskar kristendomens plats och röst i samhället. Det kan kosta oro, pengar, splittring och konflikter. Det kan på sikt också bli framgångsrikt.
Men, vi står upp för en generös invandring för att vår mästare Jesus kallar oss till det! Han gav själv upp sitt liv för människorna och mängder av efterföljare har också fått göra det. Vi är helt enkelt kallade att vara generösa, oavsett om vi är rika eller fattiga, oavsett om vi får det svårare. Att det kostar är helt i evangeliets tradition.
Sedan går pastorerna vilse i ett resonemang om islams sanna natur. Det skulle ha varit spännande att få höra pastorerna berätta om vad denna natur är! Jag känner mig trygg i påståendet att våldshandlingar och krigföring mot otrogna har en stark förankring i islams religiösa urkunder och historiska tradition. Det motsätter inte att flyktingar som kommer vill leva ett liv i fred och trygghet.
Pastorerna kunde istället ha lyft upp Jesus unicitet och frälsande följder även på samhällsnivå! Visa på de världsvida kopplingarna mellan kristendom och fungerande samhällen och mellan islam och aggressiva samhällen.
Ett evangeliskt upprop för ökad inblandning av andra kulturer och religioner i Sverige kräver samtidigt ett uppvaknande för ett mycket starkare klingande evangelium, i knivskarp kontrast mot villoläror från svensk ateism och andra religioner. Bara vårt folks återvunna möte med den frälsande, sanna, kärleksfulle Jesus kan göra samhället så utrustat att det klarar av att hantera vår tids olika trender, där ökad invandring är en, och som skapar de stora påfrestningar som vi ser omkring oss. Det är detta personliga och samhällsstärkande evangelium som våra pastorer behöver lyfta.
Thomas Forslin, ledare för Nätverket för Klassisk Baptism