Debatt

Där alla ska vara med och bestämma är det ofta stagnation

WAO CHURCH. I församlingar där man ger pastorn utrymme att vara ledare är det tillväxt och framgång, skriver Bertil Swärd.

Jag tycker det är märkligt när man kritiserar Wao church pastorer för en hierarkisk ledarstil. Säger inte Jesus själv att herden går före fåren och fåren följer herden därför att de känner herdens röst och vet att han är där för deras skull? Det i motsats till den lejde herden som bara är herde för att inneha en position och det känner fåren och följer inte en sådan herde.

I Johannesevangelium kapitel 10 talar Jesus visserligen om sig själv som herde, men samma princip gäller för församlingens herdar: Kristus gav oss somliga, inte alla, som herdar (Ef 4:11). Att vara herde är inte bara att ha omsorg och vårda utan det är inte minst att vara ledare och gå före och peka ut riktningen för sin församling.

Vi ser samma sak när Paulus talar till pastorsteamet i församlingen i Efesos då han säger till dem att ”den helige Ande har satt er som ledare, till att vara herdar för Guds församling” (Apg 20:28).

Det är pastorns funktion att gå i spetsen och leda. Och när den helige Ande har satt vissa, inte alla, att leda så ger han dem också en speciell smörjelse att se i vilken riktning han ska leda sin församling. Den helige Ande ger ju var och en av oss smörjelsen, förmågan, att utföra just den uppgift han kallat oss till och tjänsterna är ju olika och därmed smörjelsen även om allt kommer från samme helige Ande. Och pastorn får av Gud just smörjelsen att leda.

När den helige Ande har satt vissa, inte alla, att leda så ger han dem också en speciell smörjelse att se i vilken riktning han ska leda sin församling.

—  Bertil Swärd

Kung David var herde men han hade också rådgivare kring sig som han lyssnade till (1 Krön 27:32–33), men det var ändå David som hade sista ordet. På samma sätt bör det vara med pastorns funktion.

Man talar om vikten av demokrati i församlingen, men i en demokrati – som i vårt land – finns det ju en statsminister som har en särskild funktion att leda och att utse sina ministrar över olika ansvarsområden. Han behöver inte fråga folket vilka ministrar han ska välja. På samma sätt fungerar det i demokratier som har en president, som i USA. Presidenten har mer makt än övriga och kan bestämma och fatta beslut i många frågor.

Varför kallar man det då hierarki om en pastor har en särskild ledarposition? Det stämmer ju både med Bibeln och demokratin.

I Domarboken ser vi att när Israels folk hade ledare insatta av Gud, smorda med Guds Ande – som Debora, Gideon, Jefta och Simson – då gick det bra för folket. Men i de tider när man var utan ledare och ”var och en gjorde vad han själv fann för gott” (Dom 21:25), då var det virrvarr och mörker.

Vi ser också att i församlingar där man ger pastorn utrymme att vara ledare är det tillväxt och framgång – som i Wao Church i Stockholm och i pastor Cesar Castellanos stora församling i Colombia och i nu hemgångna pastor David Yonggi Chos församling i Sydkorea. Men där alla ska vara med och bestämma är det ofta stagnation.

En del röster menar också att vi i Wao church har ett slags pastorskult. Men det håller jag inte med om, och jag har tillhört Södermalmskyrkan i 36 år. Däremot älskar och respekterar vi vår pastor i enlighet med Paulus ord i 1 Tessalonikerbrevet 5:12–13:

”Vi vädjar till er, bröder, att sätta värde på dem som har det tyngsta arbetet bland er, som står i spetsen för församlingen och vägleder er. Visa dem den största kärlek och uppskattning för allt vad de uträttar.”

Fler artiklar för dig