Debatt

Inte sant att ”Jesus blivit ett med världen”

TRO–RELIGION. Grunden i den kristna människans liv är att hon av nåd får tillräkna sig rättfärdighet från Gud genom Jesu försoningsverk. Om det inte är så, är Paulus en villolärare, skriver Sven Degerfält i en replik.

Vad, egentligen, menar Fredrik Lindé i sin debattartikel där han lyfter fram Dietrich Bonhoeffers teologi, när han säger att Bonhoeffer ”utmanade den lära som Martin Luther uppdiktat”? Är Luther, enligt Lindé, en diktare på heltid eller på halvtid eller vad menar han?

Det finns ett övergripande problem med det som Lindé skriver och det är att inga citat eller källhänvisningar finns när han framhåller Bonhoeffers tolkning av vad det innebär att säga nej till religion och ja till att följa Jesus Kristus. All prövning måste utgå från bibliska fakta. Bonhoeffer kan ju själv ha misstolkat ett och annat.

Bonhoeffer bröt, till exempel, mot den gyllene regel som är grundad i Jesu lära om att inte löna ont med ont utan att besegra det onda med det goda, när han deltog i en mordkomplott mot Hitler.

Lindé skriver också: ”Han [Bonhoeffer] ställde den avgörande frågan: tänk om Jesus inte främst är den som rättfärdiggör? Jesus blir inte människa för att dö på korset så att människorna ska bli kvitt sina synder. Bonhoeffers Jesus blir människa för att visa oss vad det är att vara människa. Det är i detta han frälser.”

Det finns tusen frågor att ställa kring detta, men jag nöjer mig med en enda: Står inte Lindé bakom teologin om Jesu försoningsdöd på korset?

Bibelns Jesus dog för att människan skulle “bli kvitt sina synder”.

—  Sven Degerfält

Grunden i den kristna människans liv är att hon av nåd får tillräkna sig rättfärdighet från Gud genom Jesu försoningsverk. Om det inte är så, är Paulus en villolärare, för han säger:

”Men dessa ord räknades honom [Abraham] till rättfärdighet skrevs inte bara för hans skull, utan även för vår skull. Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som uppväckte vår Herre Jesus från de döda, han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull” (Rom 4:23–25).

Lindé skriver att ”Bonhoeffers kyrka är ett med världen, som Jesus blir ett med världen, och den identifierar sig med de utsatta och marginaliserade”. Det är sant att Jesus har ett extra stort och varmt hjärta för de utsatta, men däremot inte för någon enda människas synd. Bibelns Jesus dog för att människan skulle ”bli kvitt sina synder”.

Det är inte sant att Jesus blivit ett med världen. Vår Herre har övervunnit denna värld som är i den ondes våld. I Jesu avskedstal till lärjungarna läser vi: ”Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er. Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er” (Joh 15:18-19).

Vilken är Lindés syn på människan – är hon god och alltings mått, eller står hon under syndens välde (Rom 3)?

Jesus har kommit för att först och främst befria varje människa från synden och bryta dess makt över oss. Det är så han skapar frid mellan både Gud och människa, och mellan människor.

Fler artiklar för dig