Debatt

Profetisk analys är inte propaganda

Vi ser nu ett Europa som vänder Gud ryggen.

Rolf Bromme kommenterar i Dagen den 13 juni min debattartikel den 21 maj angående EU-valet. Det första jag kan konstatera är att vi talar förbi varandra. Det är inte heller konstigt då Bromme gör en politisk samtidsanlys, medan jag gör en profetisk framtidsanalys.

Att EU framställs som ett fredsprojekt, kan vi båda vara överens om. Fred vill alla ha och detta är något som kan samla nationerna till att sluta upp. Därmed är det inte konstigt att EU-projektet hittills varit framgångsrikt.

Nu är dock frågan hur allt detta kommer att sluta. Här finns ingen annan vägledning att få förutom i det profetiska ordet. Det är därför bibelutläggare världen över har sett något annat. Det profetiska ordet i Bibeln är inte heller lätt att förstå och därför missar även många kristna vad man kan finna för ljus i det.

Inför Sveriges EU-val 1994 var det flera pastorer som då i predikningar och skrift varnade för EU. De flesta av dessa pastorer är nu pensionärer och den nya generationens pastorer har tyvärr inte fått samma gedigna undervisningen i det profetiska ordet.

Bara för att citera en av vårt lands mera kända bibellärare, Ove Lindeskär i boken ”Jesus och hans tillkommelse”, i denna fråga: ”EU presenterades som ett fredsprojekt. Vi lockades in i denna union för fredens skull. Och jag tror att EU kommer att skapa fred i vår del av världen, men denna fred blir tillfällig och temporär. På sikt kommer EU att leda till motsatsen.”

I min artikel den 21 maj, gav jag kortfattat en liten glimt från det profetiska ordet om den stormakt som nu återupprättats på det gamla romarrikets territorium. I denna artikel är inte heller utrymme för någon större utläggning, men jag vill visa på en enda vers som pekar i samma riktning som Uppenbarelseboken och varningen för den kommande antikrist.

Profeten Daniel fick följande uppenbarat för sig om framtiden: "Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten." (Dan. 9:26)

Versen är innehållsrik och har ett omfattande budskap. Men för att begränsa mig till vad jag vill påpeka, stannar jag inför denna mening: "Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer."

Det vanliga synsättet på denna furste som skall komma, är att det handlar om antikrist, det stämmer också väl in på det övriga som finns i avslutningen av kapitel 9 i Daniels bok. Historien har nu avslöjat vem folket var som förstörde staden (Jerusalem) och dess helgedom. Det var det romerska stormaktsväldet som utförde detta år 70 e.Kr. Det är svårt att kringgå tydligheten i denna profetia.

Vi ser nu ett Europa som vänder Gud ryggen, i denna världsdel pågår den största avkristningen, en perfekt plattform för en kommande antikrist.

Med all respekt; att kalla profetiska varningar för skrämselpropaganda är olyckligt och tyder på en okunnighet när det gäller detta område.

Holger Nilsson, redaktör, Flammor – profetisk tidskrift

Fler artiklar för dig