Precis hemkommen från vår bröllopsresa är jag fortfarande häpen över all kärlek våra familjer, våra vänner och vår församling överöst oss med. Vardagsrummet badar i presenter och lyckönskningar. Och minnesbilderna avlöser varandra från vår stora dag. Visst hade jag trott att det skulle vara magnifikt att gifta sig men ändå var det större.
Jag stavar på ord från festen, funderar på maten, tänker på klänningen, mitt livs klänning. Jag som älskar klänningar. Och så det största såklart – att få säga Ja!
Mitt i alla minnen finns också stunden då vi kliver in i kyrksalen, alla ansikten vända mot oss. Där är de! Alla våra familjemedlemmar, vänner och församlingsvänner. De är där samlade olika delar av våra liv för att fira, äta, dansa och glädjas tillsammans med oss. Det jag skådar är ett slags grundelement i min tillvaro. En klangbotten. Ett hem att återkomma till. En framtid att växa tillsammans med. Min vardagliga, heliga och gudomliga familj. Så vackert så mycket kärlek. En slags helig släktträff.
Helgens text handlar om den gudomliga familjen, den gudomliga gemenskapen, Fadern, Sonen och Anden. Tre i ett, obeskrivbart.
Peter Halldorf skriver om treenigheten att "All logik slår knut på sig själv när den försöker komma åt den Treeniges hemlighet. Gud leker med oss, gäckar vår klokskap, inbjuder oss till sin vänskap. Fadern är i Sonen, och Sonen i Fadern, och Anden rör sig tillsammans med Fadern och Sonen i en svindlande kosmisk dans!"
Vi är uppbjudna till den gudomliga dansen, skapade till att förenas med Gud. Vänskapens väsen, som är enhet, kan inte träs på en kulram. Det kan bara erfaras, läppjas på, förundras över och– förvandla hjärtat. Först när vi dras in i Guds treeniga liv, blir det också möjligt att, inifrån, begrunda och sätta ord på det vi erfar.
Den treeniga gemenskapen en intim gemenskap, vårt grundelement. Anden svävande över sonen, när fadern uttalar hans namn, Anden ruvande över skapelsen i dess begynnelse. Sonen som är i Fadern och inte kan göra någonting utan Fadern. Det är svindlande. Romarbrevets ord ”Ty av honom och genom honom och till honom är allting” (Rom 11:36).
Treenigheten är inte något vi kan ställa oss utanför och betrakta. Utan något att sugas in i. En kärlekens dans och en grund för vår tillvaro.
Jag tänker på mitt livs klänning virvlande i bröllopsdansen. Och jag hoppas på en sommar där vi får vara djupt indragna i Guds treeniga dans, häpna över vem han är och vilka vi blir i mötet med honom.
Söndagens bibeltexter:
Gamla testamentet: 2 Mosebok 3:1–15
En gång när Mose vaktade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan, drev han dem till andra sidan öknen och kom till Guds berg, Horeb. Där visade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga, som slog upp ur en törnbuske. När Mose såg att busken stod i låga utan att brinna upp tänkte han: ”Vilken märklig syn! Jag måste gå dit och se varför busken inte brinner upp.” Då Herren såg att han gick för att se efter ropade Gud till honom ur törnbusken: ”Mose! Mose!” Han svarade: ”Ja, här är jag.” Herren sade: ”Kom inte närmare! Ta av dig dina skor, du står på helig mark.” Och han fortsatte: ”Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud.” Då skylde Mose sitt ansikte. Han vågade inte se på Gud. Herren sade: ”Jag har sett hur mitt folk plågas i Egypten. Jag har hört deras klagorop över sina slavdrivare – ja, jag vet vad de får lida. Därför har jag stigit ner för att befria dem från egypterna och föra dem från Egypten till ett land som är rikt och vidsträckt och som flödar av mjölk och honung, det land där det nu bor kanaaneer, hettiter, amoreer, perisseer, hiveer och jevuseer. Nu har israeliternas klagorop nått mig, och jag har själv sett hur egypterna plågar och förtrycker dem. Så gå nu: jag sänder dig till farao, och du skall föra mitt folk, israeliterna, ut ur Egypten.” Mose invände: ”Hur skulle en sådan som jag kunna gå till farao och föra israeliterna ut ur Egypten?” Gud svarade: ”Jag skall vara med dig, och detta är tecknet som skall visa att det är jag som har sänt dig: när du har fört folket ut ur Egypten skall ni hålla gudstjänst på detta berg.” Då sade Mose till Gud: ”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?” Gud sade: ”Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.” Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte.
Episteltext: Romarbrevet 11:33–36
Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar. Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare? Vem har skänkt honom något som han måste återgälda? Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen.
Evangelietext: Matteus 28:16–20
De elva lärjungarna begav sig till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men några tvivlade. Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”
Psaltaren: Psalm 113:1–6
Halleluja! Prisa Herren, ni hans tjänare, prisa Herrens namn! Lovat vare Herrens namn nu och för evigt! Från öster till väster skall Herrens namn bli prisat. Herren är upphöjd över alla folk, högre än himlen når hans härlighet. Vem är som Herren, vår Gud, han som tronar så högt, han som ser så djupt ner – vem i himlen, vem på jorden?