Har Bibeln rätt om Jesu anspråk så vore det oklokt av oss att investera våra aktier i något annat.
— Anna Sophia Bonde
Jag tror inte twitterformatet hade passat Mose. Femte Mosebok är ett enda långt avskedstal, med tillbakablickar på tiden i öknen och förmaningar inför det nya liv som väntar, i det egna landet. All denna undervisning kräver sitt utrymme. De långa textsjoken kan vara besvärliga för en nutida läsare att ta sig igenom. Det är inte bara Donald Trump som föredrar det korta, snärtiga formatet. Det kan vara lockande men är bedrägligt då sanningen inte alltid låter sig skildras inom 280 tecken.
Mose vet att en människa för att leva klokt behöver kunna se tillbaka och dra lärdomar av historien och att hon också behöver en stor portion mod för att gå in i framtiden, som ju alltid – inte bara för judarna där och då – är okänd mark. Han påminner dem i söndagens textavsnitt om att Gud varit med dem under den svåra tiden i öknen och att Han kontinuerligt kommunicerade med dem. Men det behövdes en medlare, någon som kunde ställa sig emellan folket och Herrens härlighet. Nog kan man ha romantiska föreställningar om den härligheten men om man skulle få en glimt av den i verkligheten så skulle man nog, som det hette förr, "frukta och bäva".
Herrens härlighet är, bokstavligt talat, fruktans-värd. Därför fick ju Mose ha den där slöjan över sitt ansikte, när han kommit ner från pratstunderna med Gud på berget; ingen hade annars mäktat med att vare sig titta eller lyssna på honom. Det hade varit outhärdligt. Så avskuren från sitt gudomliga ursprung är människan, det kan vara nyttigt att tänka på under lovsångsstunden: Kom med din härlighet, över ditt folk. Vi vill se dig, vi vill se dig ... Den osentimentale tillåter sig att tvivla på att vi skulle stämma in i de orden, om vi förstod vad de skulle innebära.
Men om Hebréerbrevets författare har rätt så har vi en bättre medlare än Mose. Ingen ifrågasätter att Mose var en stor ledare för sitt folk men ändå fick han inte gå in i löfteslandet utan dog vid gränsen (5 Mos 34:5). Även Jesus dog men, som vi läser i episteln: Genom Guds nåd skulle det komma alla till godo att han fick möta döden. (Heb 2:9b) När Jesus ställer sig emellan oss och Gud så vågar vi sjunga alla de där sångerna – och mena dem. För då är det Jesus vi möter, Hans härlighet. Den är speciell, på det sättet att den föregåtts av lidande.
När Jesus döptes, då var det för vår skull och när Han dog var det också för vår skull: för dig utgiven, för dig utgjuten. Hans härlighet berättar i varje stråle om den kärlek som åstadkommit just den speciella härligheten. Det är inte, som somliga kändisars ”härlighet” något att beundra på avstånd och fantisera om. Det är en härlighet som vill dra mig in i gemenskap, som vill göra plats också för mig – både vid krubban och vid korset.
Nog är det fler som vill vara med vid krubban än vid korset. Men det är samma slags kärlek på båda ställena. En kärlek som inte söker sitt, en kärlek som vill bli mottagen och vidarebefordrad. Temat i dag är "Livets källa". Bland all världens glögg, bag in box-viner och energidrycker finns en källa som är den enda där människans törst kan tillfredsställas. Den källan finns vid krubban och korset. Det är där vi måste börja leta.
Kanske har vi siktet inställt på helt andra ställen, ställen som ligger högre upp på vår personliga prio-lista. Men har Bibeln rätt om Jesu anspråk så vore det oklokt av oss att investera våra aktier i något annat. Framhärdar vi kommer vi ofelbart att förbli otillfredsställda, hur mycket vi än proppar i oss. Måtte vi istället göra rum för Jesus i vårt hjärta, så att också andra kan få möta Hans kärlek.
Veckans bibeltexter:
Rubrik: Källan till liv
Andra söndagen efter trettondedagen
Tema: Livets källa
Gamla testamentet: Femte Moseboken 5:23–27
När ni hade hört rösten ur mörkret och berget brann kom ni fram till mig, alla stamhövdingar och äldste, och sade: ”Herren, vår Gud, har visat oss sin härlighet och storhet, och vi har hört hans röst ur elden. I dag har vi sett att en människa kan höra Gud tala och ändå förbli vid liv. Varför måste vi då dö? Denna väldiga eld förbränner oss. Om vi hör Herren, vår Gud, tala igen kommer vi att dö. Ty vilken dödlig varelse har förblivit vid liv efter att som vi ha hört den levande Gudens röst ur elden? Gå du fram och lyssna till allt vad Herren, vår Gud, säger. Tala sedan om för oss allt vad Herren, vår Gud, har sagt till dig, så skall vi lyssna och lyda.”
Episteltext: Hebreerbrevet 2:9f
Men vi ser att Jesus, som en liten tid var ringare än änglarna, nu är krönt med härlighet och ära därför att han led döden. Genom Guds nåd skulle det komma alla till godo att han fick möta döden. Ty när han, för vilken och genom vilken allting är till, ville föra många söner till härlighet, måste han låta honom som leder dem till frälsningen bli fullkomnad genom lidande.
Evangelietext: Johannesevangeliet 5:31–36 Om jag själv vittnar om mig är mitt vittnesbörd inte giltigt. Men det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är giltigt. Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen. Jag vill inte ha något vittnesbörd om mig från någon människa, men jag säger detta för att ni skall bli räddade. Johannes var en lampa som brann och lyste, och en kort tid hänfördes ni av hans ljus. Men jag har fått ett starkare vittnesbörd än det Johannes gav. Ty de verk som Fadern har gett mig i uppdrag att fullborda, just de som jag utför, vittnar om att Fadern har sänt mig.
Psaltaren: Psalm 19:2–7
Himlen förkunnar Guds härlighet, himlavalvet vittnar om hans verk. Dag talar till dag därom och natt undervisar natt. Det är inte tal, det är inte ljud, deras röster kan inte höras, men över hela jorden når de ut, till världens ände deras ord. Där har han rest ett tält åt solen, den liknar en brudgum som lämnar sin kammare, en hjälte som gläds åt att löpa sin bana. Den stiger vid himlens ena ände och når i sitt kretslopp den andra. Ingenting är gömt för dess glöd.