En “vanlig” svensk (om det finns några sådana) irriterar sig nog på de båda bröderna Jakob och Johannes och deras framfusiga sätt gentemot Jesus. De övriga lärjungarnas sura blickar inför polarnas iver att hålla sig framme för tankarna till Josefs äldre bröder. Jesus konstaterar dock lugnt att Jakob och Johannes inte har någon aning om vad de ber om. Och så kan det vara, att vi inte förstår vad det är vi ber om. Hade vi förstått, hade vi kanske snarare hållit tyst. Att liera sig med det Heliga är riskabelt! Kom, Herre Jesus! (Är jag, handen på hjärtat, verkligen redo för det?) Kom med din härlighet över ditt folk! (Är vi beredda att då även dela Hans lidande?) Ske din vilja, Jesus, inte min! (Har jag tillit nog att lämna över kontrollen till Honom?)
Att de andra lärjungarna avhåller sig från utspel av Jakob och Johannes-typen är ingen garanti för att de är klokare och har nått längre i sin efterföljelse. Deras tystnad kan vara uttryck för den missunnsamhet och brist på tro som nog tyvärr är vanligare i kristna kretsar än spontan hybris. Jag säger inget så har jag ingenting sagt. Till Jakob och Johannes fördel kan anföras att de i alla fall vågar vara ärliga inför Jesus.
Men alla lärjungarna har i det här läget (Markus 10) långt kvar till att förstå Jesus och vad Hans väg håller på att kosta Honom. Min grekisklärare framhöll ofta evangeliets avslutande vers som Nya testamentets viktigaste: Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Mark 10:45)
Deras lojalitet till Jesus har ännu inte prövats, Petrus har ännu förnekandet framför sig, ingen har ännu flytt. Ingen av dem har varit med om något liknande som det Paulus bär i sin ryggsäck när han skriver Andra Korinthierbrevet. Han, som trott sig vara rättfärdig, blev konfronterad med sitt eget mörker och blev förvandlad av Jesu kärlek. Man behöver inte jämföra men det är lite som att ställa en hygglig medelklasskristen (kanske sig själv?) bredvid Sebastian Stakset.
Det underbara är dock att Jesu kärlek är stor nog att rymma också rekorderlig kristen medelklass. Jag behöver inte tänka att min tro hade varit mer på riktigt om jag haft en bakgrund som cannabislangare eller bordellmamma. Däremot ska jag akta mig noga för att luta mig mot den där rekorderligheten; det är inte den som frälser! I värsta fall håller den mig borta från Jesu kärlek eftersom jag får för mig att jag klarar mig bra själv.
Paulus skriver i episteln: "Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit" (2 Kor 5:17). Det gäller alla, oavsett bakgrund. Den vägen Jesus gick, gick Han för alla människor. När Han dör och uppstår är det för att öppna den vägen till Fadern, för alla människor.
Ändå är mötet alltid personligt. Nya testamentet är fyllt av möten mellan Jesus och kreti och pleti. Han har ingen retorisk ”plan A”. Han lyssnar och bemöter människor utifrån vars och ens personliga behov. Och det låter ju fint! Kruxet är bara att för att vi ska kunna ta emot Hans kärlek behöver vi säga nej till annat. Orsaken till att det i Nya testamentet ofta är de svaga och utsatta som tar emot Jesus är att för dem blir valet så tydligt, liv i stället för död.
När de duktiga möter Jesus har de mer att förlora. De kanske faktiskt inte vill ha den typen av kärlek som Jesus erbjuder. De kanske är för dästa för att orka med sådan kärlek, ta emot den och ge den vidare. Gud bevare oss för sådan övermättnad!
Söndagens bibeltexter:
Gamla testamentet: Höga visan 8:6f
Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm. Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven. Dess pilar är flammande eld, en ljungande låga. Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken, floder kan inte svepa bort den. Om en man gav allt han ägde för kärleken, vem skulle ringakta honom?
Episteltext: Andra Korinthierbrevet 5:14–21
Kristi kärlek lämnar mig inget val, ty jag har förstått att om en har dött för alla, då har alla dött. Och han har dött för alla, för att de som lever inte mer skall leva för sin egen skull utan för honom som dog och uppväcktes för dem. Därför bedömer jag inte längre någon på människors vis. Och om jag också har uppfattat Kristus på det sättet, så gör jag det inte nu längre. Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. Allt detta har sitt upphov i Gud, som har försonat oss med sig genom Kristus och ställt mig i försoningens tjänst. Ty Gud försonade hela världen med sig genom Kristus: han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han anförtrodde mig budskapet om denna försoning. Jag är alltså Kristi sändebud, och Gud manar er genom mig. Jag ber er på Kristi vägnar: låt försona er med Gud. Han som inte visste vad synd var, honom gjorde Gud till ett med synden för vår skull, för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet.
Evangelietext: Markusevangeliet 10:32–45
De var nu på väg upp mot Jerusalem, och Jesus gick först. De var fyllda av bävan, och de andra som följde med var rädda. Då samlade han de tolv och talade om för dem vad som skulle hända med honom: ”Vi går nu upp till Jerusalem. Människosonen skall utlämnas åt översteprästerna och de skriftlärda, och de skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna, som skall göra narr av honom och spotta på honom, prygla honom och döda honom, och efter tre dagar skall han uppstå.” Jakob och Johannes, Sebedaios söner, gick fram till honom och sade: ”Mästare, vi vill be dig om en sak.” – ”Vad vill ni att jag skall göra för er?” frågade han. De svarade: ”Låt oss få sitta bredvid dig i din härlighet, den ene till höger och den andre till vänster.” Jesus sade: ”Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den bägare som jag dricker eller döpas med det dop som jag döps med?” De svarade: ”Ja, det kan vi.” Jesus sade: ”Den bägare som jag dricker skall ni få dricka, och det dop som jag döps med skall ni döpas med. Men platserna till höger och vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill.” När de andra tio hörde detta blev de förargade på Jakob och Johannes. Jesus kallade till sig dem och sade: ”Ni vet att de som räknas som härskare är herrar över sina folk och att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er. Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara allas slav. Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”
Psaltaren: Psalm 86:5–11
Ja, Herre, du är god, du förlåter, rik på kärlek till alla som åkallar dig. Herre, lyssna till min bön, hör mig när jag ber. I nödens stund ropar jag till dig, och du svarar mig. Herre, bland gudarna är ingen som du, inga gärningar är som dina. Alla de folk du har skapat skall komma och tillbe inför dig, Herre, och de skall ära ditt namn. Ty du är stor, du gör under, du ensam är Gud. Visa mig, Herre, din väg, så att jag kan vandra i din sanning. Lär mig att helhjärtat vörda ditt namn.