Nikodemos kom till Jesus om natten. Det hade inte varit konstigt om han, som en av Israels ledare, var rädd om sitt anseende. Men en längtan inuti honom fick honom att söka upp Jesus, som av Nikodemos polare i Stora rådet var ansedd som bråkmakare och kanske till och med heretiker. Det var allt annat än riskfritt och det blev ingen mysig natt för Nikodemos. Jesus stryker honom inte medhårs, ger honom inga favörer på grund av hans status och höga bildning. Jesus talar om sanningen och ljuset (den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, Joh 3:21), Han talar om dom och räddning, om – i Bibelns kanske mest kända vers – undergång och evigt liv: Ty så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv (3:16).
Jesus hänvisar i samtalet till den händelse under ökenvandringen då folket blivit bitet av ormar och Mose gjorde en kopparorm, som sattes upp på en stav. Alla bitna som såg upp mot kopparormen blev helade. Det är, menar Han, något liknande som ni – Nikodemos och hans gäng – behöver i dag. Man kan säga att även om Johannes 3 är angeläget för alla kristna riktar det sig på ett särskilt sätt till andliga ledare.
Också för ledare i vår tid kan Jesu allvar kännas besvärande. Hos Honom finns väldigt lite av det som i dag ofta torgförs som evangelium: tron på människans möjligheter, att hon inom sig har allt hon behöver för frälsningen. Tvärtom verkar det vara. Hon ska inte se på sig själv, hon ska se uppåt, mot korset, mot Honom som dog för världens skull och för hennes personliga skull. Man skulle kunna sätta selfien och korset som ett motsatspar. Selfien gör människan upptagen av sig själv, hon blir vad Martin Luther skulle kallat ”inkrökt i sig själv”. Korset påminner oss om att vi inte är oss själva nog, att världen är full inte bara av ondska i allmänhet, onda ledare och onda strukturer, utan att den är mörk också på grund av mitt mörker. Först när jag tar mitt eget mörker på allvar och sörjer över det kan jag börja ana vad korset betyder: för mig utgiven, för mig utgjuten.
Samtalets allvarligaste ord är dessa, i 3:19: Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Det är ingen rolig vers att läsa men alla som skymtat vårsolens glans genom ett par oputsade fönster förstår vad det handlar om; mötet med ljuset är aldrig bara mysigt. Vi kan ha en uppfattning om oss själva, att vi är sådana som gillar ljus och värme, men det är inte säkert att vi begriper oss på (eller ens lägger märke till) mörkret inuti. I gamla Grekland tänkte man sig att allt gott var grekiskt och allt ont kom utifrån; ett praktiskt sätt att lösa ondskans problem!
En liknande missuppfattning var för handen i Israel på Nikodemos tid. Många tänkte sig att Messias skulle vara en revolutionär figur, en som resolut skulle driva ut ockupationsmakten (de onda). Kanske såg de framför sig en judisk motsvarighet till Arnold Schwartzenegger eller Daniel Ståhl, diskuskastaren. Jesus motsvarade inte på något sätt den bilden. Rätt många blev så småningom övertygade om att han var tidernas loser. Därför är Jesu samtal med Nikodemos så viktigt. Han flyttar fokus helt från fienden=romarna till fienden=mörkret i varje människas hjärta. Det är inte roligt att höra men om det är sant behöver vi höra det.
Söndagens bibeltexter:
Gamla testamentet: Fjärde Moseboken 21:4–9
De bröt upp från berget Hor i riktning mot Sävhavet för att gå vägen runt Edom. Under vandringen blev folket otåligt och klandrade både Gud och Mose: ”Varför har ni fört oss ut ur Egypten för att dö i öknen? Här finns inget att äta och dricka. Vi är utleda på den usla maten.” Då skickade Herren ormar mot folket, giftormar som bet israeliterna så att många av dem dog. Folket kom till Mose och sade: ”Vi syndade när vi klandrade Herren och dig. Be till Herren att han tar bort ormarna från oss.” Mose bad för folket, och Herren sade till Mose: ”Gör en orm och sätt upp den som ett fälttecken. Var och en som blir biten skall se på den, så får han leva.” Och Mose gjorde en orm av koppar och satte upp den som ett fälttecken. Den som blev biten av en orm såg på kopparormen, och då fick han leva.
Episteltext: Första Johannesbrevet 1:8–2:2
Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat gör vi honom till lögnare, och hans ord finns inte i oss. Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar har vi en som för vår talan inför Fadern, Jesus Kristus som är rättfärdig. Han är det offer som sonar våra synder och inte bara våra utan hela världens.
Evangelietext: Johannesevangeliet 3:11–21
Sannerligen, jag säger dig: det vi vet förkunnar vi, och det vi har sett vittnar vi om, men ni tar inte emot vårt vittnesbörd. Om ni inte tror när jag talar till er om det jordiska, hur skall ni då kunna tro när jag talar till er om det himmelska? Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen. Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”
Psaltaren: Psalm 103:8-14
Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat,han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull.