När år 1989 gick mot sitt slut var framtiden ljus och människor i västvärlden optimistiska. Det senaste seklet hade varit nattsvart med två världskrig, en katastrofal börskrasch och en efterkrigstid präglad av Kalla krigets spänningar. Men när man gick in i advent för trettio år sedan fanns det hopp om en ny tid.
Den politiske teoretikern Francis Fukuyama hade några månader tidigare, i essän ”The End of History”, argumenterat för att den västerländska liberalismen var på väg att vinna hela världen och fem år senare höll filosofen Isaiah Berlin ett tal i samband med en hedersutmärkelse. I talet konstaterade han att dåtidens diktaturer höll på att vittra sönder. ”Jag är glad över att ni som jag talar till kommer att få se det tjugoförsta århundradet, vilket jag är säker på bara kan bli en bättre tid för mänskligheten än vad mitt förfärliga århundrade har varit.”
Trettio år efter "historiens slut" är det rörande att läsa om Fukuyamas och Berlins optimism – och samtidigt djupt sorgligt. Vi är långt ifrån harmonin de väntade på och även om vi än så länge är förskonade från ett tredje världskrig har det tjugoförsta århundradet varit fullt av svåra konflikter. Den auktoritäre ledaren är återigen ett politiskt ideal med beundrare över hela världen och i dag skrivs böcker inte om diktaturens misslyckande utan om liberalismens.
Hur underbart är det då inte att få fira advent! Längtan efter ett fredsrike är universell, men historien visar oss att fredsriket inte finns på den här jorden. När Herren Jesus rider in i Jerusalem anspelar han dock just på denna uråldriga längtan efter fred. "Han ska förkunna fred för folken, och hans välde ska nå från hav till hav, från floden till världens ände", säger Sakarja. Han ska upprätta ett fredsrike, men ett rike som inte är av denna världen.
Varför skulle Jesus lyckas där alla andra har misslyckats? Varje människa är en syndare, med en ond böjelse för maktlystnad, korruption och egocentrism. Därför har alla försök att bygga fredsriket, eller "Kristallpalatset" som Dostojevskijs källarmänniska talar om, slutat i tyranni och katastrof. Men Jesus är annorlunda. Han är "lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot", säger ängeln i Uppenbarelseboken och anknyter till Guds löften till sitt folk (1 Mos 49:9–10, Jes 11:1) om en rättfärdig kung som för alltid ska bryta våldets spiral. Jesus kan göra det eftersom han är Guds utvalde hjälte, människa och samtidigt Gud, utan synd eller brist.
När vi går in i adventstiden påminns vi om att Gud vill fred. Det är därför han kommer till oss i ödmjukhet. Jesus rider in i Jerusalem, Konungens stad, på en åsna, som signalerar fred. Hans agerande är anmärkningsvärt. Han hade folket med sig. Ett ord hade räckt för att starta uppror. Men han gör det inte. Våldets väg är inte Jesu väg. Inte heller i dag.
Adventstiden förbereder oss för Guds ankomst i jul, och ytterst sett för hans ankomst när historien på riktigt når sitt slut. I hans efterföljd får vi vara fredens redskap. I hans kraft får vi vänta på det rike som Kristus ska upprätta. Vi påskyndar rikets tillkomst i bön och tillbedjan. Välkommen, Herre Jesus.
Söndagens texter:
Gamla testamentet: Sakarja 9:9–10
Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim, alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände.
Episteltext: Uppenbarelseboken 5:1–5
Och jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en bokrulle med skrift på både framsidan och baksidan och förseglad med sju sigill. Och jag såg en väldig ängel som ropade ut med hög röst: ”Vem är värdig att öppna boken och bryta sigillen?” Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna boken och se i den. Och jag grät häftigt över att det inte fanns någon som var värdig att öppna boken och se i den. Men en av de äldste sade till mig: ”Gråt inte. Se, han har segrat, lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot. Han kan öppna boken med dess sju sigill.”
Evangelietext: Matteus 21:1–9
När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.” Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
Evangelietext: Lukas 4:16–23
Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.” Alla prisade honom och häpnade över de ljuvliga ord som utgick ur hans mun. Och de frågade: ”Är det inte Josefs son?” Då sade han till dem: ”Snart kommer ni med talesättet: Läkare, bota dig själv! och säger: Allt som vi har hört att du har gjort i Kafarnaum, gör det här i din hemstad också.”
Psaltaren: Psalm 24