Hur kan man vara mitt i en historisk händelse utan att ens märka det?
— Åsa Molin
Hur kan man vara mitt i en historisk händelse utan att ens märka det? Borde inte själva tillfället uppenbart dallra av betydelse? Borde det inte finnas någon kvalitet i de historiska ögonblicken som gör att alla i rummet inser att det vi är med om nu kommer det att göras dokumentärer om i framtiden?
Tydligen inte. De som till exempel gick förbi riksdagshuset på Riddarholmen den 20 augusti 2018 och såg en flicka med flätor och en stor skylt framför sig hade ingen aning om att det var en historisk dag. Det syntes inte att här sker något monumentalt viktigt.
På samma sätt med våra egna liv. Det som i stunden tycks vara en oviktig händelse – ett felskickat mejl, ett bokköp på en loppis man inte hade tänkt gå till, ett impulsköp av 30 tulpaner eller ett ögonkast på en fest, kan i efterhand träda fram som startpunkt på något som vrider om hela ens livsinriktning. Händelsen blinkar inte i rött utan slinker förbi som en i raden av vardagligheter.
En dag går en kvinna fram till ett skåp och lyfter ut en flaska värdefull nardusbalsam. Hon häller ut alltihop, till sista droppen, över en mans huvud. Parfymoljan rinner ner i hans mörka hår och vidare till skägget. Allt blir glansigt. En mild men distinkt doft sprider sig från mannen ut i hela Simons hus. Men genast kommer det en grupp kritiska män som börjar peta på kvinnan med de mätbara resultatens pinne. "Slösa bort balsam på det där viset! Helt i onödan! Så mycket vi hade kunnat åstadkomma med de där pengarna!"
Ja, det ligger mycket i det. Oljan hade kunnat säljas och mättat många hungriga. Men Jesus försvarar kvinnans handling med skärpa i rösten. "Låt henne vara! Varför gör ni henne ledsen? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och dem kan ni göra gott mot när ni vill, men mig har ni inte alltid. Hon har gjort vad hon kunde. I förväg har hon sörjt för att min kropp blev smord till begravningen. Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."
Jag vet inte, men jag tror att Jesus har en blick som gör att han ser på det som de kallar för slöseri på ett helt annat sätt. Deras paradigm är nyttomaximerandets, hans paradigm är kärlekens. De blir på något sätt illa berörda av kvinnans utfläkta hjärta. Det är för mycket. Det är pinsamt.
Men Jesus tar utan att tveka emot den kärlek som kvinnan häller ut över honom och ser det i ljuset av vad som väntar honom. Kvinnans utgivande kärlek blir en kroppslig påminnelse om Faderns kärlek, det enda han snart kommer ha att hålla fast vid.
Jesus är den enda i rummet som uppfattar det historiska i det som sker. Detta kommer människor att tala om och fundera över och spegla sig i, genom alla tider, över hela jordklotet. Vi vet inte vad hon hette. Men överallt i världen kommer vi ihåg henne.
Söndagens bibeltexter:
Andra söndagen i fastan
Tema: Den kämpande tron
Gamla testamentet: Jesaja 61:1-3
Herren Guds ande fyller mig, ty Herren har smort mig. Han har sänt mig att frambära glädjebud till de betryckta och ge de förkrossade bot, att förkunna frihet för de fångna, befrielse för de fjättrade, att förkunna ett nådens år från Herren, en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla som sörjer och ge de sörjande i Sion huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i stället för sorgdräkt, lovsång i stället för modlöshet. De skall kallas ”rättfärdighetens träd”, som Herren planterat för att visa sin härlighet.
Episteltext: Hebréerbrevet 11:23-27
I tro höll Moses föräldrar sitt nyfödda barn gömt i tre månader, eftersom de såg att det var ett vackert barn, och de lät sig inte skrämmas av kungens påbud. I tro vägrade Mose som vuxen att låta sig kallas son till faraos dotter. Han ville hellre fara illa tillsammans med Guds folk än ha en kortvarig glädje av synden. Han såg fram mot lönen som väntade och räknade den smälek som Messias får utstå som en större rikedom än Egyptens skatter. I tro lämnade han Egypten och fruktade inte kungens vrede utan höll ut, därför att han liksom såg den Osynlige.
Evangelietext: Markusevangeliet 14:3-9
Medan han var i Betania och låg till bords hemma hos Simon den spetälske kom en kvinna med en flaska dyrbar äkta nardusbalsam. Hon bröt upp flaskan och hällde ut alltsammans över hans huvud. Några blev förargade och sade till varandra: ”Vilket slöseri med balsam. För den oljan hade man ju kunnat få mer än trehundra denarer att ge åt de fattiga.” Och de grälade på henne. Men Jesus sade: ”Låt henne vara! Varför gör ni henne ledsen? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och dem kan ni göra gott mot när ni vill, men mig har ni inte alltid. Hon har gjort vad hon kunde. I förväg har hon sörjt för att min kropp blev smord till begravningen. Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.”
Psaltaren: Psalm 130
En vallfartssång. Ur djupen ropar jag till dig, Herre. Herre, hör mitt rop, lyssna när jag bönfaller dig! Om du lade synder på minnet, Herre, vem kunde då bestå? Men hos dig finns förlåtelse, och därför fruktar man dig. Jag väntar på Herren, jag längtar, jag hoppas få höra hans ord. Jag längtar efter Herren mer än väktarna efter morgonen, än väktarna efter morgonen. Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren finns nåd och makten att befria. Han skall befria Israel från alla synder.