Vem var Paulus? Vilken syn hade han på kvinnan? Var han sexualfientlig och hur olika var hans och Jesus förkunnelse? Det är några av de 18 frågor som Mikael Tellbes nya bok Paulus mot väggen (Libris förlag) bygger på. 18 frågor och lika många försök till svar där Tellbe går på djupet för att ge en så sann bild av apostelns liv som går att få fram.
– Jag ville skildra hur många ser på Paulus i dag och lyfta fram den forskning som finns om honom och hans undervisning, säger Mikael Tellbe.
Vi ses i en hotellobby i centrala Stockholm. Mikael Tellbe har undervisat om Paulus hela dagen men är redo att svara även på mina frågor. I samma veva som han berättar att "Paulus mot väggen" är en av de svåraste böcker han gett ut på svenska får han min bekännelse att jag som nu ska intervjua denna överdängare i teologi inte har en enda högskolepoäng i bibelkunskap. Jag berättar att hans bok ändå löst upp knutar inom mig som jag inte ens visste att jag hade. Den har fått mig att hisna, skratta och frustreras. Mikael ler.
– Det gör mig glad att du som inte har studerat så mycket teologi har läst den, det är precis det jag vill. Så välkommen in i teologins värld, den är inte farlig.
Mikael Tellbes teologiska botten är desto djupare. Boken vilar på 30 år av egna studier och formande av innehållet, en gedigen kunskap som han stöter och blöter, vänder och vrider. Han lämnar även ut sig själv och sina tankar i de slutsatser han gör och kanske är det just därför boken blir så mycket mer än bara en ambitiös akademisk skildring. För genom att dela sina tankar öppnar han möjligheten för läsaren att göra likadant.
Boken går igenom Paulus liv, hans undervisning och visioner sedda ur forskarens och teologens glasögon. Men vi möter inte bara den framgångsrika aposteln som av vissa ses som dömande, kaxig och skrytsam, utan även den ensamma, övergivna kämpen som aldrig gav upp trots motstånd. Han som brann för Gud, för att ena människor i tron samt för att peka på rättfärdiggörelsen genom Kristus.
Med sitt pedagogiska sätt att skriva, utan att sky det svåra, sätter Tellbe in sina frågor i ett historiskt perspektiv så att mycket av det som är krångligt med Paulus blir lättare att förstå. Han lyfter in texter som många valt att väja eller blunda för genom åren och utmanar rösterna som säger att Bibelns ord inte får ifrågasättas. Mikael Tellbe välkomnar i stället motfrågorna. Han har länge sett ett växande behov av reflektion kring bibelordet.
– Det är viktigt att få tänka till kring frågor som vi tar för givna eller som inte är helt opportuna att ställa. Jag har träffat många som har lämnat kyrkan för att det inte funnits plats för reflektion och där tror jag att vi behöver ha högre i tak.
Läs mer | Folke Holtz: Kristen nidbild om judisk jämställdhet
Som i frågan om kvinnans roll i församlingen där Paulus texter ofta blivit ett problem för många bibelläsare, menar Tellbe. Enligt honom har allt för många missat Paulus tanke kring likvärdighet inför Kristus. Dessutom menar han att cirka en femtedel av hans medarbetare var just kvinnor, som Junia, Priscilla, Chloe, och Lydia, framgångsrika affärskvinnor och församlingsledare som troligen inte var direkt tysta utan bad högt, profeterade och fungerade i andliga gåvor. Detta kan jämföras med synagogans begränsande av kvinnan i det hierarkiska, patriarkala samhälle där Paulus levde, där männens rättigheter stod i centrum. Kvinnan hade sällan del i offentligheten, bar oftast slöja och sågs som sin mans eller sin fars egendom. Enligt Talmud ska en judisk man be varje dag: ”Välsignad vare Gud som inte har gjort mig till hedning, slav eller kvinna”. Som respons på det skriver Paulus ” Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna...” utan alla är ett i Kristus. Det var radikalt, säger Mikael. Och befriande.
– Jag brukar säga att Nya testamentet bör ses som ett "pågående arbete". De tidiga kristna satt inte på en färdigformulerad teologi år 30 utan vi kommer rätt in i något som håller på att skapas.
Och det gäller i högsta grad Paulus brev. De är inte kristallklara men är ändå texter som kyrkoledare i alla tider försökt skapa en teologi utifrån.
– Paulus brev är inte systematiska traktater. Ibland är han arg, frustrerad, ledsen, trött och jublande glad, du hittar hela känsloskalan i hans brev och hur lätt är det att förstå vad en människa egentligen tycker om den är uppretad? Ta Galaterbrevet till exempel, där Paulus börjar med att förbanna sina motståndare och kalla brevmottagarna för dårar. Samtidigt visar det att den paulinska teologin inte är en skrivbordsprodukt utan brottningar med konkreta problem.
Det som får Tellbes bok att bitvis kännas som en thriller är kopplat till sådant som bibelkännarna vet men som många andra inte har en aning om. Som frågan om Paulus skrev alla de 13 brev han kopplas till eller om vissa rent av skrevs efter hans död. Frågan diskuterades redan på 300-talet och än i dag råder oenighet. Eller ta avsnittet om huruvida Paulus såg Jesus som Gud eller inte. Tellbe visar läsaren att när juden Paulus använder ordet theos ("Gud" på grekiska) så handlar det om Gud Fadern, det är dit han vänder sina böner. Normalt använder han inte theos om Jesus, men han går väldigt nära genom att kalla honom kyrios, Herren.
– Många gånger har vi en förenklad bild när det kommer till kyrkans bekännelse om att Jesus är Gud. Den bekännelsen finns hos Johannes när han skriver ”Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud”, men risken är att vi läser in Johannes ord som att Paulus säger samma sak. Det vill jag väcka frågor om, annars finns en risk att vi bekräftar vår tro genom att utgå från något utan att fråga oss vad Paulus egentligen sade.
Att vrida och vända på Bibeln är både utmanande och berikande. Och kanske är det min längtan efter mer av den här typen av samtal som gör att jag delar min känsla efter att ha läst ”Paulus mot väggen”, den som får författaren att brista ut i skratt:
– Mikael Tellbe, åk på turné med den här boken.
Svaret kommer blixtsnabbt:
– Blir du min turnéledare då?
---
Mikael Tellbe
Ålder: 59 år.
Yrke: Docent i Nya testamentet, teologie doktor och lärare vid Örebro Teologiska Högskola. Pastor inom EFK samt författare till flera böcker inom teologi och exegetik.
---