Dagen recenserar escape room-spelet “Unlock! Fantastiska äventyr”

• Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 10 år
  • Antal spelare: 2–6 spelare (1–6 enligt lådan)
  • Speltid: 60 minuter
  • Förlag: Space Cowboys/Asmodee Nordics
  • Regelvideo på svenska

Unlock! är en serie spel som försöker återskapa erfarenheten av att ta sig ut ur ett fysiskt escape room med hjälp av en kortlek och en app på din mobil eller surfplatta. Det första spelet översattes till svenska för ett par år sedan, och nu har ytterligare en låda släppts. Unlock! Fantastiska äventyr innehåller precis som det första spelet tre separata utmaningar, Nosides show, Drakens sju tester och Tonipals skatt. Med i lådan följer också en kort testutmaning på tio minuter som lär dig hur spelet fungerar. Enligt reglerna är Nosides show enkelt, Drakens sju tester medelsvårt och Tonipals skatt svårt, och det rekommenderas att spela dem i den ordningen.

Jag har spelat relativt många escape room-spel tidigare, inklusive ett antal ur Unlock!-serien. Den här gången gjorde jag ett försök att spela de två första utmaningarna själv, i och med att lådan säger 1–6 spelare – men det skulle jag inte ha gjort. Det är alldeles för lätt att fastna på även ett enkelt pussel om man inte har någon att bolla med.

Än värre är att Drakens sju tester över huvud taget inte går att ta sig igenom ensam utan att fuska: plötsligt får du i uppdrag att fördela något på fyra olika personer, vilket är väldigt svårt när du är den enda vid bordet. Två spelare kanske kan klara det, på några försök, men som solospelare blev det bara frustrerande. Drakens sju tester har dessutom ett kort som är direkt felaktigt: en illustration av ätpinnar som ska peka på två ord på ett annat kort, men inte pekar på någonting oavsett hur man lägger dem. Som tur är går det den gången att lista ut lösenordet genom att titta på de fyra alternativ som erbjuds, men dessa båda problem drar ner betyget rejält. Se dessutom till att ha appens musik i gång, annars riskerar du att missa lösningen på ett pussel.

Nosides show hade inga direkta fel, men har inte heller en särskilt intressant story. Tonipals skatt var betydligt roligare, men även det hade ett par klara missar – främst en papegoja som det är omöjligt att förstå, vilket visar sig vara en av spelets viktigaste ledtrådar.

Med dessa förvarningar går det förmodligen att ha rätt kul med Unlock! Fantastiska äventyr, förutsatt att du är pigg, har bra belysning och (minst) en medspelare. Försök bara inte göra det själv.