Dagen recenserar “Bamse: Lär dig läsa-spelet”

• Titel: Bamse: Lär dig läsa-spelet
  • Betyg: 2 av 5
  • Ålder: från 4 år
  • Antal spelare: 2 spelare
  • Speltid: 15 minuter
  • Förlag: Kärnan

Bamse: Lär dig läsa-spelet består av ett bräde där varje ruta representerar en bokstav från A till Ö, brickor med alla bokstäver samt en tärning. Fyra brickor ska ha bokstavssidan upp när ni börjar spela, och varje gång du slår en siffra på tärningen ska du vända upp en till. Flytta din pjäs så många steg som tärningen visar, och om brickan för bokstaven du landar på är uppvänd så får du ta den. Får du en Bamse-symbol på tärningen så får du ta valfri uppvänd bricka och flytta till motsvarande bokstav på spelplanen. Spelet fortsätter tills brickorna är slut, och den som har flest brickor vinner spelet.

Det finns flera problem med Bamse: Lär dig läsa-spelet. Till att börja med borde det heta Lär dig bokstäverna, inte Lär dig läsa, med tanke på att inget i spelet faktiskt uppmuntrar till att lära sig läsa. För det andra är det rätt trist att hamna på en bokstav vars bricka inte är uppvänd och därmed inte få göra någonting, och om det blir flera sådana rundor på raken är risken stor att en fyraåring (eller en rastlös sjuåring) tappar intresset helt och hållet. Allt eftersom fler brickor vänds upp blir det här ett något bättre, men snart blir det sämre igen då de flesta brickor redan är plockade – och vi avbröt vår testomgång med tre brickor kvar eftersom varken barn eller vuxna var sugna att gå varv efter varv runt spelplanen och hoppas på att landa på just de rutorna.

Ett spel från fyra år måste förstås vara enkelt, men det betyder inte att det får vara tråkigt. Det finns många bättre bokstavsspel och många bättre Bamse-spel än detta.