Dagen recenserar kortspelet “Prey Another Day”

• Titel: Prey Another Day
  • Betyg: 3 av 5
  • Ålder: från 8 år
  • Antal spelare: 2-5 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Edition Spielwiese/Asmodee Nordics

I Pray Another Day är du antingen jägare eller byte, när ett gäng hungriga djur försöker få i sig både frukost, lunch och middag. Varje spelare börjar med en identisk uppsättning kort, där varje kort har ett djur och en siffra: björn (1), varg (2), lodjur (3), uggla (4) och mus (5). Alla spelar ut valfritt kort dolt framför sig, varefter djuren ropas upp ett i taget i sifferordning från lägst till högst. Om fler än en spelare valt samma djur händer ingenting, förutom att korten vänds upp. Men om du lyckats välja ett djur som ingen annan valt så får du välja ett djur med lägre siffra än dig och om någon spelare valt det djuret är den uppäten och åker ut den här omgången.

Är det bara en spelare som finns kvar får den två matmarker, annars spelas en omgång till utan att ta upp korten som redan spelats ut. Om fler än en spelare finns kvar efter tre omgångar (frukost, lunch och middag) så räknas siffrorna på korten och den med högst sammanlagt värde får två matmarkörer, medan övriga överlevande får en. Därefter plockas alla kort upp och det är dags att gå vidare till nästa dag. Första spelare till fem matmarker vinner.

Reglerna till Prey Another Day är tyvärr inte särskilt välskrivna, vilket gör att spelet verkar svårare än det egentligen är. Detta beror delvis på översättningen till svenska, men även det engelska originalet har kritiserats för att krångla till saker i onödan. För egentligen är det här ett väldigt enkelt spel, där utmaningen är att lista ut vad dina motståndare tänker utan att själv bli förutsägbar. I rätt sammanhang kan det leda till många skratt, men det kan också falla rätt platt, och rekommenderas därför främst när du känner dem du spelar med ganska bra.

Det är också värt att nämna illustrationerna, som har en unik stil som inte uppskattas av alla.