”Majesty: Din krona – ditt kungarike”
Betyg: DDD
Antal spelare: 2–4
Ålder: Från 7 år
Förlag: Hans im Glück/Enigma
”Century: Spice Road”
Betyg: DDDD
Antal spelare: 2–5
Ålder: Från 8 år
Förlag: Plan B Games/Enigma
"Century: Spice Road" och "Majesty: Din krona – ditt kungarike" kom båda ut på svenska under förra året, och har mycket gemensamt. Båda är snyggt producerade, lätta att förklara, kommer i lika stora lådor och kostar ungefär lika mycket. Båda är huvudsakligen kortspel, där du ska välja kort från en gemensam tablå. I båda finns ett kort som är gratis medan övriga kostar en eller flera resurser, och i båda har du alltid sex kort att välja på. Båda spelen har en hård gräns för hur många resurser du kan ha i slutet på en runda (tio kryddor för "Century", fem arbetare för "Majesty"). Båda är väldigt abstrakta, där temat inte riktigt hänger ihop med spelens mekaniker. Man till och med väljer startspelare på samma sätt i båda spelen.
Några saker skiljer naturligtvis: I ”Majesty” spelar du alltid ett fast antal rundor. ”Century” avslutas i slutet av den runda där en av spelarna köpt sitt femte poängkort (eller sjätte, om man bara är två eller tre spelare), vilket kan ta kortare eller längre tid beroende på vilken strategi spelarna valt. I ”Majesty” kan du attackera de andra spelarna genom att välja riddar-kortet, medan den enda interaktionen i ”Century” är ifall du tar ett kort någon annan ville ha. ”Century” har en exemplariskt kortfattad och tydlig regelbok på bara två sidor, medan regelboken till ”Majesty” är betydligt krångligare att ta sig igenom, trots att det inte är ett mer komplicerat spel.
Läs mer | Spelrecension: Diamant
Den största skillnaden är dock vad du gör med dina kort:
I ”Majesty” föreställer korten personer med olika yrken, som placeras under respektive byggnad i ditt kungarike: Mjölnaren i kvarnen, värdshusvärden i värdshuset, adelskvinnan i slottet och så vidare. Byggnaderna ger poäng och andra fördelar beroende på hur många kort som ligger där sedan tidigare – ju fler kort, desto bättre. När spelet är slut får du bonuspoäng för de byggnader där du har fler personer än dina motspelare, men du får också poäng för antalet olika byggnader där du har minst en person. Personer som skadats av riddaren ger minuspoäng.
I ”Century” använder du korten för att samla in och handla med fyra olika kryddor, som representeras av gula, röda, gröna och bruna kuber. Genom att vila en runda får du upp alla dina spelade kort på handen och kan använda dem igen. För kuberna köper du poängkort som avgör vem som vinner.
Läs mer | Spelrecension: Blank
Vilket ska du då köpa? Är det värt att äga båda?
Det beror på hur stor spelsamling du har, och hur förtjust du är i kortspel som tar under en timme att spela. På två spelare föredrar jag ”Century”, som är lite mer strategiskt, medan det mer taktiska och agressiva ”Majesty” fungerar bättre med fler spelare – ”Century” på fyra eller fem spelare tar lite för lång tid. Ytterligare ett argument att ta ställning till är att "Century" är första delen i en trilogi, som går att kombinera ihop till ett mer avancerat spel.
Både “Majesty” och “Century” är dock bra spel, och oavsett vilket du väljer är chansen stor att du kommer att bli nöjd.