Dagen har tidigare berättat att religionskunskapen i skolan har stora brister när det kommer till forskning och analys. Biskop Mikael Mogren är en av dem som kritiserat ämnet. “Det är religion som häxprocesser och korståg”, sa biskopen till Dagen. Det är bara att instämma. Och det senaste exemplet är den handledning som Sveriges Radio tagit fram till undervisning i flera skolämnen, däribland religionskunskap, utifrån ett fiktivt skräckdrama.
Berättelsen, ett hopkok av skräckelement, läskiga barn, hus som brinner, radioapparater som sätter på sig själva och leksaker som rör på sig, har getts en religiös inramning med en barnflicka i en frikyrklig familj och katolsk präst som utövar exorcism. Manusförfattaren till dramat, “Exorcismen i Eksjö”, Ida Kjellin, säger själv till Dagen att berättelsen på intet sätt är ett försök att skildra en religion.
Det behövs sannerligen inte fler fördomar om kristna, det behövs färre.
— Frida Park
Men Sveriges radio satsar ändå på att det “renodlade skräckdramat” ska ingå i religionsundervisningen i skolan. Det är bara att hoppas att lärarna som erbjuds handledningen är bättre förtrogna med kursplanen i ämnet än vad SR verkar vara. Läroplanen anger nämligen att “undervisningen ska vara allsidig” och syfta till “att skapa ömsesidig förståelse mellan människor”. Snarare riskerar skräckdramat att spä på tröttsamma och olyckliga fördomar om kristna. Fördomar som på ett eller annat sätt drabbar troende elever i klassrummet där undervisningen pågår.
[ Läs mer: Skräckserie om exorcism i religionsämnet ]
Är det för mycket begärt att såväl skola som public service börjar ta kravet på allsidighet på allvar? Vad sägs om att ta hänsyn till att kristna tillhör en av världens mest förföljda folkgrupper? Så sent som i går skrev vi på ledarplats om allvarliga och blodiga attacker mot kristna. Det behövs sannerligen inte fler fördomar om kristna, det behövs färre.
[ Läs mer | Edward Blom: Elever ska inte vara rädda för demoner ]