Ännu en falsk profil dyker upp i flödet. Det svenskklingande namnet, de glada färgerna, de många bibelorden och inläggen med daglig uppbyggelse är återkommande ingredienser. Flera bekanta är lurade att bli vän med den falska profilen. Den första frågan är hur det kommer sig att så många saknar förmåga att se igenom det falska. Den andra är om vi förstår allvaret.
Den falska profilen var inte vem som helst. Det var ytterligare en “representant” för sekten Österns blixt, som Dagen skrivit om i flera artiklar. Mest troligt är det inte ens en verklig person bakom varje konto, vars syfte är att bli vän med kristna, gärna namnkunniga med många kontakter i sociala medier, för att sedan använda vänlistorna för att kartlägga kristna.
Men är det hela världen? Vad gör väl det? Fråga dem som förföljts och torterats av sekten i Kina. Det finns alltså all anledning att ta varning, att inte vara naiv i sociala medier.
Ett problem är att många som befinner sig i dessa kanaler är övertygade om att de faktiskt har koll, att de ser igenom och kan avslöja dolda agendor, trollarméer och infiltrerande sektmedlemmar. Sanningen är snarare att väldigt få, om ens någon, kan se igenom påverkansoperationer. Ibland är syftet att samla in information, ibland att skapa kontrovers och splittring.
Omedvetna vaggas användarna in i en konstruerad världsbild som har mycket lite med verkligheten att göra.
— Frida Park
Det bedrägliga ligger ofta på en mycket raffinerad nivå. Från obskyra avsändare, inte sällan främmande makter som Kina eller Ryssland, skapas mängder av “trollkonton” med uppdrag att sprida budskap, skriva inlägg och kommentarer som fångas upp av till exempel Facebooks algoritmer och få plattformens användare att tro att många delar samma åsikt – säg att muslimer är onda, makten korrumperad, valet stulet eller medier partiska. Om så många skriver det, då måste det väl ändå ligga något i det? Har du Facebook? Då är du påverkad.
Nu höjs allt fler varnande röster för sociala mediers avigsidor som alltså går bortom de tidigare påtalade som utseendehets, bekräftelseberoende och tidsstöld. Magnus Malm och Patrik Hagman i Dagen och filosofiprofessorn Åsa Wikforss i DN är några av dem.
[ Magnus Malm: Varför tiger kyrkan om Facebook? ]
Ett av landets största partier, Sverigedemokraterna, driver trollfabriker med syfte att påverka opinionen och valutgången, vilket nättidningen ETC avslöjat. Det är ofattbart att det inte väckt större uppmärksamhet och fler protester. Och skrämmande nog kan det bero på just dessa trollfabriker; de har redan lyckats få många att tro att “gammalmedia” och “kultureliten” inte är att lita på: “Det där snacket om trollfabriker – det är bara ‘Fake news’.”
Ökad polarisering, ökat främlingshat, ökat politikerförakt, ökade väljarsympatier för partier som styr trollen – det allvarliga är att detta har oerhörda och svåröverskådliga proportioner. Omedvetna vaggas användarna in i en konstruerad världsbild som har mycket lite med verkligheten att göra.
Trollen är professionella, resursstarka och målmedvetna. Om man vill slippa risken att bli lurad är det säkrast att logga ut.
[ Emma Audas: Kyrkan i sociala medier är ingen nykter själasörjare ]