Det är absolut nödvändigt att vi som individer och som samhälle gör vad vi kan för att bidra till en grön omställning. Inte minst gäller det transporter. Vi pratar tung trafik på våra vägar, men också den egna okynnespendlingen till affären som vi egentligen kunde cykla eller ta sparken till. Även jobbpendlingen är viktig att se över och här kommer frågan om en utbyggd och välfungerande kollektivtrafik in.
Vem har inte sett fridsamma reklamfilmer om det miljövänliga tåget som susar fram medan resenärerna avnjuter den vackra utsikten till en rykande kopp väldoftande kaffe? Riktigt så är inte verkligheten, vilket även SJ:s VD, tvingades erkänna nyligen i ett mejl till passagerarna, när hon bad om ursäkt för förra årets, och vinterns, alla förseningar och inställda tåg. I dag kan man varken räkna med att det kommer ett tåg, att det har en bistro, fungerande wifi eller ens toaletter.
Det är ju trevligt med en ursäkt. Men som de flesta föräldrar brukar lära sina barn är den inte särskilt mycket värd om inte förändring sker. Och inte mycket har skett. Näst sämsta resultatet sedan 2001, rapporterar SVT. Det säger ändå en del. Varför inte ta lärdom av länder där tågtrafiken faktiskt fungerar? Sverige är inte det enda land i världen där det snöar ett antal månader per år. Samtidigt kan inte politikerna skylla ifrån sig på SJ. Det finns en tydlig röd tråd mellan tydlig styrning, investerade medel och tåg som rullar i tid. Kom igen nu, ta nya tag för tåg som fungerar – för klimatets skull.
[ Ida-Maria Brengesjö: Hur kan vi inte se att klimatet är en ödesfråga för kyrkans trovärdighet? ]