Nej, internet blev ingen fluga. Det kommer inte AI heller bli. Artificiell intelligens utvecklas i exponentiell takt och varken lagstiftarna, filosoferna eller teologerna hänger med. Teknologerna, de som driver på utvecklingen, efterfrågar, med allvar i tonen, en större etisk diskussion vad AI gör med människovärdet och hur vår civilisation, som vi känner den kommer påverkas. Det finns alltså all anledning att vara vaksam över utvecklingen.
Men vaksamhet räcker inte. Det är fullt möjligt att vara positivt inställd inför de oändliga möjligheter utvecklingen erbjuder mänskligheten och samtidigt inse att samma mänsklighet behöver vara proaktiv inför de existentiella frågor och potentiella problem den ställer oss inför. AI kommer revolutionera världen så som vi känner den, ja den har redan börjat. Men kyrkan bör inte fastna i enbart reaktionär ovilja. Det finns alla möjligheter att nyfiket och med öppet sinne ta del av den nya världen.
Teologer har på senare år inlett diskussioner kring AI, men trögrörligt och med få undantag mestadels skrapande på ytan. Snabbrörligheten i utvecklingen utmanar kyrkan som, sin vana trogen, inte förändrar sig i det brådaste rappet.
Ja, aldrig har behovet av en sund AI-teologi varit större. Och då avses inte en teologi som den på amerikansk kontext tränade robot inom loppet av några sekunder kan leverera till den som efterfrågar. Är kyrkan redo att anta AI-utmaningen? Det måste den.
[ Dokument: När bli AI-robotar en del av församlingens liv? ]