Samtidigt som svensk polis släpade bort pro-palestinska demonstranter utanför Eurovision-arenan i Malmö buade publiken åt 20-åriga israeliska Eden Golan som framförde landets bidrag. Det måste ha varit svårt för artisten, något även hennes tårar efter scenframträdandet visar.
Men om publiken på plats demonstrerade sitt missnöje med Israel på grund av kriget i Gaza visade tv-publiken sitt stöd med besked.
Svenska folket gav Israels bidrag 12 poäng, vilket även flera andra länder gjorde. Från svenska juryn? Noll poäng. Skillnaden beror nog inte lika mycket på olika musiksmak som på politik. Eurovisions strävan att hålla tävlingen utanför politik är sedan länge förlorad. Det finns fler exempel, som stödet för Ukraina.
Israel slutade på en femteplats. Det schweiziska vinnarbidraget The code framfördes av Nemo och handlade enligt de svenska kommentatorerna om hans normbrytande könsidentitet. Och temat sexualitet och könsidentitet var genomgående hela showen, så pass att det bidrag som framfördes utan nakenhet och sexuella anspelningar framstod som det riktigt avvikande i sammanhanget.
Med svenska folkets 12 poäng till Israel slapp Sverige alldeles tappa ansiktet efter det ovärdiga bemötande landets representant mött. Men det är tydligt att Eurovision i dag är något helt annat än vad det en gång var tänkt – en tävling tänkt att överbrygga klyftor och skapa en gemenskap bortom politik.
[ Israel fick 12 poäng av svenska folket - jubel i Tel aviv ]