De nya reglerna för parkeringsplatser som Dagen skriver om väcker såväl frågor som irritation. Inte minst för alla de små församlingar och föreningar som nu kommer drabbas av ytterligare ett måste riskerar detta att bli ett aber.
Det finns givetvis flera goda klimatmässiga skäl till att samhället behöver elektrifieras. I klimatengagemanget är flera samfund i högsta grad engagerade och arbetar genom färdplaner och mål för att minska sina fotavtryck.
Men att genomföra ett retroaktivt krav på att alla uppvärmda byggnader med mer än 20 parkeringsplatser måste installera laddstolpar är inte att uppmuntra det klimatengagemang som redan finns. Det är i stället att skapa frustration.
Man kan fråga sig hur ofta laddstolparna i praktiken kommer användas? Är det kyrkobesökare de ska vara öppna för eller är det menat att de ska vara tillgängliga för allmänheten? Hur är det tänkt att en eventuell betalningslösning ska lösas och vad kommer den i så fall att kosta församlingen?
För flera församlingar är laddstolpar något man redan planerat för eller redan installerat. För andra finns det just nu mer pressande utgifter att hantera. Om staten hade menat allvar med att värna såväl civilsamhälle som klimat hade det varit rimligare med positiva incitament och uppmuntran till de församlingar och föreningar som valde att elektrifiera, energieffektivisera och klimatanpassa sin verksamhet. Inte att komma med ett ytterligare stolpskott till pålaga.
[ Kyrkor måste sätta upp laddstolpar – helt okänt för många ]