Att vara kristen i Sverige och evangelikal i USA har större likheter än man kan tro. Det är båda identitetsbegrepp som människor sätter på sig själva för att säga något om vem man är.
I Sverige förknippas begreppet kristen för en del med att vara svensk. Det har inte självklart något med en personlig tro att göra utan handlar snarare om en identitetsmarkör. I Sverige är det runt femtio procent som beskriver sig som kristna, men ett fåtal av dem besöker en regelbundet en kyrka. Kristen är något man identifierar sig med av helt andra skäl än aktivt deltagande i en församling.
I USA har begreppet evangelikal blivit politiskt kidnappat och framställs i medier mest som supportrar till Donald Trump som beskrivs vilja begränsa andra människors frihet. Men att vara evangelikal i USA har inte nödvändigtvis något att göra med att en person har en personlig tro och inte heller huruvida någon är delaktig i kyrkan. Begreppet har snarare en liknande funktion som ”kristen” kan ha i Sverige. Det har blivit ett slags identitetsmarkör.
Det handlar såklart om hela evangeliet, till hela människan och hela skapelsen.
— Fredrik Wenell
Även i Sverige finns det en evangelikal rörelse. De allra flesta av oss i Sverige som beskriver oss som evangelikaler känner inte igen sig i den amerikanska politiska varianten. På många sätt förhåller det sig på precis motsatt vis. I Sverige är evangelikaler kristna som betonar personlig omvändelse, bibelns auktoritet för lära och liv, Jesus som världens ende frälsare och nödvändigheten av mission och socialt engagemang.
[ "Ordet evangelikal har tappat lite av sin betydelse" ]
Trots att det är har även evangelikala i Sverige ofta framför allt engagerat sig i frågor man uppfattar ett behov av att avgränsa sig emot. Motståndet kan handla om en alltför liberal bibelsyn eller en inte tillräckligt konservativ syn i specifika moraliska frågor. Det kan såklart vara viktigt att hålla rågången mot en del tendenser men det finns en risk att evangelikal teologi uppfattas framför allt handla om markering mot förfall i kyrkor och samhälle. Det är aldrig attraktivt att främst vara känd för vad man är emot. Den evangelikala rörelsen i Sverige har därför ett stort behov av att formulera, och leva, en positiv vision.
Det behövs ett återvändande till rötterna och att utifrån Bibeln som stadig grund beskriva varför människor i Sverige behöver Jesus. Och det behövs en förnyad vision där missionen både inkluderar evangelisation och socialt engagemang.
Men den evangelikala rörelsen behöver göra det utan att fångas av någon politisk ideologi, vare sig till höger eller vänster. Jesus är den enda Herren som behöver visas trofasthet. Han som kom med glädjebud till de fattiga, befrielse för de fångna, syn för de blinda och gav de förtryckta frihet. Det handlar såklart om hela evangeliet, till hela människan och hela skapelsen. Den visionen borde varje evangelikal kunna skriva under på och våga utforska mer av vad det kan innebära i Sverige på 2020-talet. Går det att hitta en bättre grund för en positiv förnyad rörelse bland svenska evangelikaler?
[ Frida Park: Vi har inte rätt att dra gränser där Jesus inte drog några ]