Den kristna identiteten står under förändring. Många kulturpersonligheter och tänkare kommer ut som kristna och berättar om sin nyfunna tro och hur man numera identifierar sig som kristna. Denna kristendomens frammarsch står i bjärt kontrast till hur många som växte upp på 1990-talet då kunde uppleva att vara kristen. Då kunde det upplevas som töntigt och pinsamt att berätta att man var kristen. I dag framstår en kristen tro som något annat, en andlig och existentiell mognad möjligtvis. Men vad händer om att vara kristen bara blir ett bijouteri?
Med i veckans avsnitt av Ledarpodden för att diskutera kristen identitet är Leonidas Aretakis, chefredaktör på Flamman, och Fredrik Wenell, ledarskribent på tidningen Dagen under ledning av Steven Crosson, ledarskribent Dagen.
Aretakis menar att det i politiska sammanhang, speciellt kristdemokratiska, görs framstötar att använda en nationalistisk identitet som ligger en bit ifrån hur han ser det kristna. Detta blir då en form en av identitetspolitik som också används av exempelvis Sverigedemokraterna och ligger en bit ifrån hur han uppfattar de kristna samfunden. Då blir en kristen identitet ett sätt att arbeta mot exempelvis utsatta muslimer
Wenell pekar på att kristna i hög grad känner sig och är utsatta och kränkta på ett sätt som inte alltid framkommer i diskussionen. Detta gäller inte minst unga. Att säga att kristna skulle vara en privilegierad grupp blir då missvisande.