Ledarkrönika

Se upp med matkedjornas egna märken

Välj billigare mat - men med omsorg, skriver Lennarth Hambre.

Allt sedan tonåren har jag haft intresse för mat. Mamma var en riktig matmor och när hon inför julen under min högstadietid gav mig utrymme att hjälpa till med förberedelserna föll polletten ner. Restaurangskolan i Linköping blev min grundutbildning och under den närmaste tiden därefter utvecklades min kunskap genom arbete på några av stadens krogar. I restaurangköket vaknar mina sinnen.

Matpriser har varit på allas läppar ett år när inflationen varit och är extrem och priser på livsmedel ökat med mellan 15–20 procent. Barnfamiljer och många pensionärer eller de som just nu står utanför arbetsmarknaden har det väldigt tufft. Steven Crosson skrev på ledarplats (2/12) om måttfullhet och nyttan av att börja baka sitt eget bröd.

I dyrtider väljer konsumenten på ett annat sätt än i välgångstider. I livsmedelsaffären väljs extrapriser, lågprisprodukter eller varor på annat sätt så att priset på matkassen ökar så lite som möjligt. De stora livsmedelskedjornas svar är mera av egna märkesvaror (EMV) vilket basunerats ut av ledande företag inom livsmedelshandeln. Men detta är förrädiskt.

Delad glädje är dubbel glädje.

—  Lennarth Hambre

Vid sidan av lägre pris för konsumenten på dessa produkter har livsmedelskedjan och handlaren större marginal. EMV upphandlas efter anbud. Det är anbudsgivaren som skapar underlaget för anbud och får på det sättet full insyn i märkesvaruleverantörens prisbild och produktionskostnader. Risken är uppenbar att varje öre till produktutveckling sakta men säkert försvinner. Producentens eget varumärke riskerar dessutom att trängas undan för EMV:s volymprodukter. Samtidigt är det helt nödvändigt för många att välja dessa produkter för att pressa ner varje krona på matkassen. Välj men välj med omsorg.

Vad är alternativet till att fylla matkassen med livsmedelskedjornas eget varumärke? Här gäller det att vara innovativ. Jessie Sommarström, den första kvinnan på 34 år som blev årets kock 2022 och dessutom sommarpratare i P1, har lanserat årets rätt. Köttbullar med 50 procent köttfärs och 50 procent mixade bönor. Jag har testat själv men då med vilt- och fläskfärs och mixade bönor. Inte nog med att det blir billigare det skapar också lägre koldioxidavtryck. Eller varför inte börja baka själva? Med ett bra mjöl, från märkesproducent. Med alla kostnader inbakade inklusive elkostnaden tar vi bort hälften av kostnaden när vi bakar brödet hemma!

Visst är det möjligt för den som är nybliven pensionär eller jobbar deltid att ha tid med både komplicerad matlagning och bakning men för barnfamiljen? Kanske dags att vi som har mera av tid kan hjälpa någon barnfamilj med det de inte hinner. Delad glädje är dubbel glädje.

Fler artiklar för dig