Vad säger Bibeln om sex? Det är den vanligaste frågan Hanna Möllås får som kristen sexolog.
– Det här är en jättebra, jätteviktig och faktiskt också jättevanlig fråga, konstaterar hon.
– Jag tycker att det är viktigt att vara ärliga och säga att vi inom kyrkan faktiskt undervisat olika om sexualiteten i olika tider. Samtidigt tror jag också att det är viktigt att understryka att om Gud skapat sexualiteten så är han också rädd om den. Hans tanke har aldrig varit att skapa sexualiteten, som är en så stark kraft, och sedan bara lämna oss ensamma. Det finns ramar och tankar för att vi ska må bra i vår sexualitet.
Men vilka ramar och tankar är det då som gäller?
– Jag tycker att det är intressant att konstatera att redan i de första kapitlen av Bibeln står det att mannen ska lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru och att de ska bli ett. Det står alltså före syndafallet. Och att bli ett i den här kontexten – det handlar om att ha sex. Det begreppet används sedan i flera andra sammanhang i Bibeln.
– I sexet säger jag med min kropp det man i en vigsel säger med sin mun: ”Här är jag, Jag tar emot dig och ger mig till dig.”
Människan har med tiden utvecklat formella och viktiga ritualer kring vigsel och hur ett äktenskap ska gå till rent juridiskt. Men själva sexet var från början var det som konstituerade äktenskapet.
– Sedan är det så klart också viktigt att fundera kring vilka det här skrevs till. Var det till någon som är 17 år eller till någon som är 30 år och är lite tryggare i sig själv.
– Det handlar om att våga och kunna ta ansvar för en relation, för en annan människa men också för sig själv. Att tänka att just nu vill jag det här, men vi får se i morgon – det är inte en biblisk tanke.
En biblisk syn på sexualiteten handlar enligt Hanna Möllås om att våga stå för sina känslor och göra de val som man känner är viktiga och som man faktiskt tror att Gud vill att man ska göra.
– Väntan är inte ett slags straff. Väntan innebär ofta en mognad för många. Men att fixera jättemycket på ett enskilt datum kan också upplevas som hysteriskt för vissa.
– Då är kanske inte det viktiga här det enskilda datumet utan att successivt ta ett beslut om mer tydlighet – att nu är det faktiskt vi.
Men om man har sex, är man då alltså ett för resten av livet?
– Jag förstår att någon som läser det här kanske känner ”oj, nu är jag ett med halva Örebro” och då vill jag säga att den Gud jag tror på är inte en Gud som tittar ner på oss, och sitter och dömer.
– Samtidigt finns det faktiskt en viktig diskussion för kyrkan att ta här. Bibelns syn på sexualiteten handlar mer att våga lyssna, våga vara trogen och att våga fatta viktiga och övervägda beslut.
– Det kan verka gammeldags och töntigt. Men jag vågar säga att Bibeln har normer. En normlös Gud vore inte en god Gud. Om Gud inte brydde sig om att sätta en kärleksfull ram kring sexualiteten så skulle den behöva stå för sig själv. Då kan den bli något negativt säger Hanna Möllås.