Kyrkogårdarna är fulla av ljus, ljus och fotsteg på stigar där man inte bara springer förbi. Jag sitter i bussen på väg från någonting till något annat och stannar upp en minut i tanken.
Minnen av dem som inte längre är, drar förbi. Men också väntan på det som skall komma? Rörelsen mellan dået och nuet, tiden är märklig. Så nära mellan det som varit och det som kommer. Mellan det vi lämnat och det vi väntar på.
Det var först när en nära familjemedlem dog för ett antal år sedan som jag förstod vidden av längtan efter himmelen.
Vidden av längtan efter ett återseende. Att orden ”vi ses igen” verkligen betyder något. Att de bär en tröst, en visshet som gränsar till en aning om nånting mer. Bortom här och nu.
Söndagens texter pekar bortom nuet. De pekar mot ett möte, ett möte med tidens slut, ett möte med Honom ansikte mot ansikte. Vi väntar.
Vi väntar på att ta emot Honom, räddningen. Och han väntar på att ta emot oss. Vem väntar på vem?
Det var först när en nära familjemedlem dog för ett antal år sedan som jag förstod vidden av längtan efter himmelen.
— Lisa Fredlund
När jag sitter hos en av våra äldsta medlemmar som är på väg att lämna jordelivet utbrister personen "Å, vad fantastiskt nu vill jag bara hem till Jesus. Tänk att få komma till Jesus!". Ansikte mot ansikte. Långt borta är domen som någonting skrämmande, i tonfallet finns ingen vaksamhet. Bara häpen förundran och väntan. Vem väntar på vem? Hon ligger där helt viss om sin segerkrans.
Uppenbarelsebokens text talar om att hålla hårt i segerkransen, att uthålligt hålla fast till slutet. Och helt klart rymmer det där mötet, ansikte mot ansikte en prövning av livet. En prövning av stigarna, valen, orden, gärningarna.
Men vem väntar på vem?
Profeten Sefanja utbrister i sin hälsning. "Den dagen skall du slippa skammen för alla synder du begått mot mig. Då skall jag befria dig."
Du skall slippa det du burit, oavsett. Vidare i texten: ”Hjorden skall beta och vila tryggt utan att skrämmas av någon.”
Herren väntar på att få ge frihet.
Jag åker tåg på väg från någonting till något. Bredvid på sätet har jag min hund Kapten. Han sover på rygg på min jacka, helt ogenerat med benen rakt upp i luften utan att skyla sig det minsta. Han är helt avslappnad där han vilar. Konduktören tittar på biljetten, tittar på hunden och säger ”så där avslappnad skulle det vara skönt att vara någon gång.”
”Hjorden skall beta och vila tryggt utan att skrämmas av någon”.
Psalmistens ord, du känner mig innan och utan. Du vet allt om mig.
Vem väntar på vem?
Söndagens bibeltexter
Söndagen före domssöndagen
Vaksamhet och väntan
Gamla testamentet: Sefanja 3:8–13
Vänta därför, säger Herren, tills jag träder fram och vittnar mot dem. Jag har beslutat att kalla samman folk och riken för att tömma min vrede över dem, all min glödande harm. Ty hela jorden skall förtäras av min lidelses eld. Då skall jag förvandla folken, så att de alla talar med rena läppar, åkallar Herrens namn och tjänar honom skuldra vid skuldra. Från andra sidan floderna i Kush skall man frambära offer till mig. Den dagen skall du slippa skam men för alla synder du begått mot mig. Då skall jag befria dig från de stolta och högmodiga. Du skall inte längre förhäva dig här på mitt heliga berg. Jag skall lämna kvar hos dig en arm och ödmjuk skara. Herrens namn skall bli deras tillflykt. De som då är kvar av Israel skall aldrig göra orätt och aldrig uttala en lögn, falska ord skall aldrig komma ur deras mun.Den hjorden skall beta och vila tryggt utan att skrämmas av någon.
Episteltext: Uppenbarelseboken 3:10–13
Du har bevarat ordet om min uthållighet, och därför skall jag bevara dig från prövningens stund, som skall komma över hela världen för att pröva jordens invånare. Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar ifrån dig segerkransen. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig mer lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner ur himlen, från min Gud, och mitt nya namn. Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!
Evangelietext: Matteusevangeliet 25:1–13
Då blir det med himmelriket som när tio unga flickor gick ut med sina facklor för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka. De oförståndiga hade tagit med sig facklorna men inte någon olja till dem. De kloka hade med sig både oljekrukor och facklor. När brudgummen dröjde blev alla dåsiga och föll i sömn. Vid midnatt hördes ett rop: ’Brudgummen är här, kom ut och möt honom!’ Då vaknade alla flickorna och gjorde i ordning sina facklor. De oförståndiga sade till de kloka: ’Ge oss av er olja, våra facklor slocknar.’ De kloka svarade: ’Den kan aldrig räcka både till oss och till er. Gå i stället och köp hos dem som säljer olja.’ Men medan de var borta och köpte kom brudgummen. De som stod färdiga följde med honom in till bröllopsfesten, och porten stängdes. Efter en stund kom de andra flickorna och ropade: ’Herre, herre, öppna för oss!’ Men han svarade: ’Sannerligen, jag känner er inte.’ Håll er därför vakna. Ni vet inte när dagen och timmen är inne.
Psaltaren: Psalm 139:1–18
För körledaren. Av David, en psalm. Herre, du rannsakar mig och känner mig. Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör. Du kände mig alltigenom, min kropp var inte förborgad för dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt. Dina tankar, o Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald. Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen, når jag till slutet är jag ännu hos dig.