Profeten Jeremias uppmaning om att söka sin stads bästa har fått entreprenören Samuel Nygren, 41, att våga satsa på ett nytt projekt. Med Fair taxi vill han och pastorn John van Dinther skapa bättre villkor för förarna.
I december 2022 krypkörde över 100 taxibilar i ett demonstrationståg genom Stockholms gator. Chaufförerna var trötta på gig-företagen Uber och Bolts arbetsvillkor och krävde förändring.
En av dem var pastorn John van Dinther. Han är känd för att ha grundat församlingen New Life i Stockholm, men har under de sex senaste åren kört taxi. Inte sällan har han fått fina samtal om tron under sina körningar. Men han har också noterat att de nya gig-taxibolagen, där fasta anställningar ersätts med enskilda uppdrag, gjort chaufförernas tillvaro svår. Förutom att en allt större del av priset går till företagen, så kan chaufförer bli avstängda om de inte tar, för dem, ofördelaktiga resor.
I en Facebook-grupp fick John van Dinther kontakt med andra chaufförer. De vädrade sitt missnöje och kunde skriva saker som ”Jag är trött på att vara en slav” eller ”Jag vill inte känna mig som en åsna”. Utifrån övertygelsen om att ”arbetaren är värd sin lön” startade John van Dinther därför, tillsammans med några andra, den ideella föreningen Taxiunionen. Syftet var kräva bättre villkor hos gig-företagen. Men varken demonstrationer eller kravlistor gav resultat.
Allt det här berättar entreprenören Samuel Nygren nu för mig. Han bor i Sävedalen och är aktiv Furulundskyrkan i Partille, men under åren som han bodde i Stockholm var han en del av New Life och lärde känna John van Dinther. När Taxiunionen sedan behövde en hemsida fick han frågan om han kunde hjälpa till.
Men då fick han en annan idé: Kanske kunde de starta en app i stället och utmana de andra gig-företagen på riktigt?
[ John van Dinther drabbad av obotlig cancer ]
Chaufförerna är delägare
Samuel Nygren är utbildad i datateknik vid Lunds universitet och arbetar till vardags på produktbolaget Enera som säljer mjukvara till andra företag. Han har också utvecklat Västtrafiks nya app. Den senaste tiden har han gått ner i arbetstid för att kunna satsa på Fair taxi. Han säger att drivkraften är att kunna göra något meningsfullt för andra.
– De senaste åren har bibelordet från Jeremia ”Sök din stads bästa” blivit mer och mer av en ledstjärna för det jag vill jobba med. Jag vill vara med och välsigna staden med det jag gör, säger han.
Appen Fair taxi lanserades i höstas. Precis som konkurrenterna Uber och Bolt bygger den på att sammanföra kunder med taxichaufförer. Chaufförerna är inte anställda utan egenföretagare. De kör sina egna bilar och betalar själva bränsle, försäkringar och eventuella reparationer. Men medan Uber och Bolt tar 23-35 procent av beloppet på varje taxiresa, tar Fair Taxi 12 procent. Dessutom är chaufförerna delägare genom aktieinnehav.
– Jag diskuterar prissättningen tillsammans med delägarna. Det är viktigt för mig att de är delaktiga i det. Och eftersom chaufförerna är ägare betyder de att de kan välja att sparka mig om de inte är nöjda med villkoren, säger Samuel Nygren.
Tar inte ut någon lön
I dagsläget finns Fair taxi i Stockholm i Stockholm och Göteborg, har 750 aktiva förare och 27 000 registrerade app-användare. Att lansera mitt i lågkonjunktur då taxiresandet gått ner, har inte varit optimalt. Än så länge har Samuel Nygren inte kunnat ta ut någon lön. Han och flera andra – däribland John van Dinther – lägger ner stor del av sin fritid på företaget.
– På sikt hoppas vi att verksamheten ska bära sig själv, såklart. Men det finns också något fint i att engagera sig i något utan att veta vad man får tillbaka. För mig är det en existentiell grej; jag tror att människan är skapad för att åstadkomma saker tillsammans. Vi kommer till vår rätt när vi gör bra saker för andra.
Även om verksamheten är i sin linda, har reaktionerna på Fair taxi har varit övervägande positiva. I DN kallade Saga Cavallin satsningen för ”ett glädjande, radikalt initiativ”, men undrade också om vägen till bättre arbetsvillkor snarare borde gå genom politiken än att vara upp till varje individs goda vilja. ”Frågan om arbetsrätt omformuleras omärkligt till en fråga om privatmoral”, skrev hon.
Men för Samuel Nygren är det viktigt att man som enskild får vara med och påverka genom sina val.
– Jag tror att det är en gudsrikesprincip att ge fritt av hjärtat. Inte för att staten har bestämt att vi ska ge, utan för att vi vill och för att vi är kallade till det.
Skapade till Guds avbild
Frågan är dock om människor är villiga att betala tio till tjugo kronor mer per resa för att chaufförerna ska få det bättre? I P1-programmet ”Plånboken” betvivlade antropologen Katarina Graffman det. Hon menade att folk ofta säger att de vill göra gott, men att deras handlingar visar någonting annat. Därför tror hon inte att Fair:s affärsmodell kommer att hålla: ”Det är en jättefin idé men jag tror inte kunderna kommer vara villiga att betala mer för att chaufförerna ska ha det bättre”. Samuel Nygren håller inte riktigt med.
– Visst är människan delvis egoistisk, men hon är också skapad till Guds avbild. Godhet och generositet finns nedlagda i oss. Sedan är frågan hur mycket vi har krympt eller tryckt undan de goda impulserna.
– Jag ska dock erkänna att mitt största frågetecken när jag gick in i det här var: Hur mycket mer är man villig att betala för att någon annan ska få drägliga villkor? Mammons kraft är ju stark … Men vår erfarenhet i dag är att människor tycker att det är värt att betala mer om de känner till förarnas situation. Jag tror att de som har åkt med andra gig-företag ändå känt ett litet styng i samvetet: Kan den här resan verkligen kosta så här lite? Vem är det som betalar priset?
Samuel Nygren vill göra det lätt att göra rätt, säger han.
– Att starta det här bolaget var en chansning. Men vi hoppas att den går vägen!
[ Entreprenören och lovsångledaren fick miljoner för att skapa ny mikrofon ]
---
Fakta: Samuel Nygren
Ålder: 41 år.
Bor: Sävedalen.
Familj: Gift och två barn, 6 och 3 år gamla.
Gör: Produktägare i familjeföretaget Enera International och VD för Fair Taxi – ett bolag där den ideella organisationen Taxiunionen tillsammans med förarna är majoritetsägare.
---