Minns du den gamla OLW-reklamen med jingeln: "Har någonting som andra saknar, du har nåt som andra inte har"? Varje företag måste hitta sin USP, unique selling point, som motiverar dess existens. Vad har kyrkan som alla andra saknar?
Samtalar man med sekulära människor kan de hänvisa till musikverksamheten, barn- och ungdomsverksamheten, kulturarvet, socialt arbete, ro och stillhet, andlig vägledning och inte så få kyrkor använder liknande argument. Men på vilket sätt gör de verksamheterna kyrkan unik? Andra aktörer gör ju redan detsamma och ofta mycket bättre. Varför ska man då gå omvägen via kyrkan?
Kyrkans största skatt är så uppenbar att den är svår att se, och den här söndagen påminns vi om vad som gör henne unik: Ordet. Men inte vilket ord som helst. Jeremia går hårt åt andliga ledare som predikar sina egna drömmar och profetior, men saknar täckning hos Gud. Någonting blir inte Guds ord bara för att det sägs av religiösa ledare eller i kyrkan! Hebréerbrevets författare däremot förklarar att Guds ord lyser upp en människas liv så att hennes hjärta blir naket inför Gud. Det är ju fruktansvärt! Men Jesus säger att hans ord, trots att de avslöjar och dömer, ändå "är ande och liv". Hur då?
”Köttet är till ingen hjälp”, säger Jesus men han syftar inte på den fysiska kroppen. Paulus använder begreppet ”köttet” för att beskriva människan som syndare. (Rom. 8:1–11.) Alla aktiviteter som kyrkor fyller sin vardag med är visserligen bra, men de kan inte tränga igenom köttet och nyskapa människan så att hon blir levande och av hjärtat vill lita på och älska Gud.
Guds ord, däremot, överbevisar mig om min synd men lämnar mig inte där, ensam och övergiven. Så gör vår hypermoralistiska samtid. Nej, Guds ord går alltid vidare till att tala om Jesus, Guds Son, världens Frälsare. Han har iklätt sig vår natur för att läka och försona den, så att vi ska kunna stå rena, fläckfria och odödliga inför Gud. Vi förvandlas genom tron på Guds Ord, av Guds nåd, i den helige Andes kraft. Den tron är en gåva från Gud.
Den här söndagen kallas, passande nog, för "Reformationsdagen". Luthers stora upptäckt gällde just Guds ords förvandlande kraft. I den lilla boken "Om en kristen människas frihet" (1520) skrev Luther: "Själen kan vara utan allt utom Guds ord, för utan ordet är själen inte hjälpt med någonting, vad det än må vara. Men om den har ordet, så är den rik och behöver intet, eftersom ordet innebär liv, sanning, ljus, frid, rättfärdighet, frälsning, glädje, frihet, vishet, dygd, nåd, ära och allt gott i omätligt mått … sådant som ordet är, sådan gör den själen". Guds ord gör vad det säger.
Därför är det vår största skatt. Inga verksamheter kan i sig själva motivera kyrkans existens. Alla försök att slipa ner trösklarna och göra kyrkan samtida ekar tomt utan evangelium men där Guds ord predikas kan hjärtan förvandlas, människor upprättas och samhällen omskapas! Sedan kan man mer än gärna ordna nästan vilka aktiviteter som helst, så länge allt bärs av Guds ord. Jesus är den ende som ”har det eviga livets ord”. Varför skulle vi söka den skatten på andra håll?
Söndagens bibeltexter
Tema: Det levande ordet
Gamla testamentet: Jeremia 23:23–29
Är jag bara Gud på nära håll, säger Herren, och inte Gud långt borta? Kan någon gömma sig så väl att inte jag ser honom? säger Herren. Uppfyller inte jag både himmel och jord? säger Herren. Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn: ”Jag har haft en dröm, en dröm, en dröm!” Är det jag som verkar i de profeter som profeterar lögn och predikar sina egna bedrägliga påfund? Med de drömmar de berättar för varandra tänker de få mitt folk att glömma mitt namn, så som deras fäder glömde mitt namn för Baal. Den profet som har haft en dröm, han berättar en dröm, men den som har fått ta emot mitt ord, han förkunnar verkligen mitt ord. Det är skillnad på halm och säd, säger Herren. Är inte mitt ord som en eld, säger Herren, en slägga som krossar klippan?
Episteltext: Hebréerbrevet 4:12f
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar. Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap.
Evangelietext: Johannesevangeliet 6:60–69
Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.” Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” Simon Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.”
Psaltaren: Psalm 33:4–9
Herrens ord är att lita på, han handlar alltid trofast. Rätt och rättfärdighet älskar han, Herrens kärlek fyller hela jorden. Genom Herrens ord blev himlen till och rymdens här på hans befallning. Som i en lägel samlade han havet och lade djupens vatten i säkert förvar. Må hela jorden bäva inför Herren, alla som bor där frukta honom. Han talade och allt blev till, han befallde och det skedde.