Från och med tisdag ser papperstidningen lite annorlunda ut än förut. Innehållet med de olika avdelningarna är detsamma men den grafiska designen är omgjord.
– Jag tror att våra läsare kommer att känna igen sig i den nya formen. Vi ändrar inte något i innehållet utan det är enbart den grafiska formen som är ny. Vi byter kläder kan man säga, berättar Ann Jonsson om den förändring som skett.
Det är contentbyrån Content Innovation med dess vd och designer Per Boström, som bland annat gjort redesign av Dagens nyheter, som ligger bakom den nya grafiska form för Dagens papperstidning.
– Att utveckla ett nytt tidningskoncept för Dagen har varit kul. Ambitionen har varit att ta fram en modern design som är lätt att arbeta med och som läsarna känner igen sig i, säger Per Boström.
Vad är den största skillnaden jämfört med tidigare?
– I papperstidningen är det nog typsnittet på rubrikerna som ger känslan av en ny form. Och så färgerna på vinjetterna, berättar Jakob Ihfongård.
Han har ägnat en stor del av sin arbetstid på Dagen under de senaste månaderna till att göra färdigt de nya mallar som är ett måste för att rita tidningssidorna.
–Det är åtta år sedan vi senast gjorde om tidningens layout, så det var dags för en omgörning nu.
En annan tydlig förändring kan skönjas på tidningens förstasida, som fått en helt ny logotype i rött.
–Den gamla loggan har hängt med sedan 2004, förklarar han.
Speglar Dagens nya design någon grafisk trend som finns i tidningsvärlden i dag?
– Det skulle i så fall vara att luften numera finns mellan rubriker och den övriga texten, inte som tidigare ovanför rubriken. På den punkten känns det som att vi ”tagit lite rygg” på några andra tidningar, säger han.
Läs mer: Så här har Tidningen Dagens utseende ändrats genom åren
Ann Jonsson framhåller att tidningen satsar på sina pappersprenumeranter.
–Vi växlar upp när andra växlar ner. Det är en viktig signal till våra pappersläsare. Vi trycker också en norrlandsedition i Umeå för att prenumeranterna ska få sina tidningar i tid.
–Många av våra prenumeranter är, precis som jag själv, uppvuxna med papperstidningen men har blivit digitala. Men det är också många som vill ha papperstidningens sortering och tycker att det är rörigt att följa med i nyhetsflödet på sajten, säger Ann Jonsson.
Hur skulle du beskriva den nya grafiska designen?
– Jag tycker att den är lite mjukare än tidigare och kanske lite gladare i färgen. Den är mer modern, säger hon.
Men är inte papperstidningen död?
– Nej, papperstidningen är inte död. Läsandet håller på att förändras, allt fler läser tidningen i mobilen, på surfplattan och i datorn, men fortfarande väljer många av våra läsare papperstidningen framför den digitala läsningen.
Kommer Dagen att göra fler grafiska omgörningar?
–Ja, det tror jag. Det här är knappast sista gången Dagens grafiska form förändras. Det har den gjort flera gånger ända sedan tidningen grundades 1945.
---
Fakta:
---