Det var strax innan jul som debatten drog i gång efter att en omstridd tavla hängts upp i St: Pauli kyrka i Malmö. Motivet var skapelsen, fast med ett hbtq-tema, och konstnären bakom var Elisabeth Ohlson som tidigare låg bakom den omstridda Ecce Homo-utställningen som visades i flera kyrkor i slutet av 1990-talet.
Teologisk kritik
Efter kritik om att tavlan gick att tolka som gnostisk, av Dagens ledarskribent Joel Halldorf, drog debatten i gång. Det slutade med att tavlan plockades ner, för att i stället ersättas av en annan hbtq-tavla signerad samma konstnär.
Tavlorna har satts upp utan vare sig kyrkorådet eller länsstyrelsens godkännande, vilket bör ske enligt den ordning som gäller.
Läs också SD i Malmö kräver besked: Hur kunde hbtq-tavlan hängas upp?
"Därför är tavlan olämplig att hänga upp"
Nu har kyrkorådet till slut satt ned foten, rapporterar P4 Malmöhus. Ingen av tavlorna ska sättas upp i kyrkan.
– Enligt kyrklig tradition står ormen för ondska och då har vår kyrkoherde varit väldigt tydlig med att inte koppla ondska till HBTQ-personer, därför är det olämpligt att hänga upp tavlan, säger Claes Block, socialdemokrat och ordförande i kyrkorådet i Malmö, till P4 Malmöhus.
Varför den andra tavlan inte får vara kvar, föreställande sista måltiden där Jesus är omgiven av transpersoner, svarar han inte på i intervjun. Tavlan var en del av Ecce Homo-utställningen.
Läs också Vad var Ecce homo-utställningen?