Julinsamlingen var den första kampanjen efter namnbytet till "Act Svenska kyrkan".
– Vi känner oss försiktigt positiva till att det har tagits emot väl. Vi har nu ett namn som är lättare att komma ihåg och många har också uttryckt att de tycker om det, säger insamlingschef Eva Perez Järnil till Kyrkans Tidning.
Kampanjen pågick från den 1 december till den 6 januari och målet var att samla in 40 miljoner kronor.
Eva Perez Järnil berättar att sju av landets 13 stift ökade insamlingarna från föregående julinsamling.
– Lund har ökat med en miljon kronor och vi vet inte ännu vad det kan bero på. Sedan finns det några som vissa ligger kvar på samma nivå och andra har minskat något. Men det handlar inte om några stora minskningar, säger hon till Kyrkans Tidning.
Nytt namn under 2019
Våren 2018 beslutade Svenska kyrkan att Svenska kyrkans internationella arbete, som en konsekvens av vikande insamlingsresultat, skulle byta namn. Förändringen trädde i kraft våren 2019 och det nya namnet blev Act Svenska kyrkan.
I samband med den senaste julinsamlingen, som alltså gav 42,6 miljoner kronor, genomfördes också en större reklamkampanj för att göra organisationens nya namn mer känt.
– Vi tror att det har bidragit till ökningen, säger Eva Perez Järnil till Kyrkans Tidning.
Hon tror också att julinsamlingens tema, "För alla flickors rätt till ett värdigt liv", har bidragit till ökningen.