– I år blir det en bönekedja dygnet runt. Trycket har ökat och allt fler folk vill vara med och be. Därför erbjuder vi 1 000 bönetimmar, säger Patrik Sandberg, ledare för Sverigebönen.
Bönekampanjen startar 1 mars och håller på till 9 april. Det blir 40 dygn av bön som sammanfaller med kyrkoårets fasta. Och fastan är en naturlig del av bönen menar Patrik Sandberg.
– När Jesus pratade med sina lärjungar pratar han naturligt om när vi "ber, ger och fastar" som en del av kristet liv.
För att vara med i bönekedjan kan man skriva upp sig på en digital bönelista och boka in sig på en eller flera bönepass. I år räknar man med att fylla alla 1 000 timmarna men uppskattar att det kan blir upp till 5 000 bedjare som engagerar sig. Ibland ber hela församlingar eller bönegrupper tillsammans.
Koncentrerad bön i en timme
Som en respons från tidigare förfrågningar har man nu utvecklat en böneguide och ett tjugotal instruktionsvideos som ger tips på hur man kan be under sin bönetimma.
– Många har frågat hur man kan hålla ut i bönen i en hel timme. I guiden ger vi bibelord som är kopplat till ett veckotema. Förslaget är att man växelvis läser bibelverser och ber utifrån och genom det skriftstället. När jag har bett på det här sättet med barn i 7-10 årsåldern har deras bön inte tagit slut. Det verkar vara som att anden talar genom dem och det bara fortsätter. I år vill vi träna Guds folk att komma in i bönen och fastan på det sättet, säger Patrik Sandberg.
Patrik Sandberg.
Böneämnen i sociala medier
I år satsar man också mer på sociala medier. Genom att följa kampanjen på Instagram och Facebook kan man varje dag få ett dagligt böneämne att be för.
– Vi arrangerar också i år flera fysiska träffar i huvudstaden. Men vi uppmuntrar också kristna och kyrkor runt om i landet att själva arrangera gemensamma böneträffar, säger Patrik Sandberg.
Den 17 mars kommer exempelvis Benedicte Mella, grundare av Onething Europe och ledare för Day & Night Bönehus i Oslo komma till Roseniuskyrkan i Stockholm. Inom pingstkyrkan i Norge har man arbetat under många år med 24–7-bön, berättar Partik Sandberg.
Tre huvudteman ska stötta bedjarna i kampanjen. Det första handlar om att "Möta Herren" och fokuserar på den första kärleken till Herren och om att låta Jesus och bönen ta större plats i livet.
– Vi vill utmana till att lägga ned telefonen, hoppa över lunchen och i stället ta en bönelunch för att möta Honom.
Andra temat handlar om "Enhet" och om att leva i relationer och gemenskap i stället för att skapa enstaka projekt tillsammans. Det tredje temat är att "Skörden" där bönen fokuserar på att Gud ska utrusta alla kristna att bli hans redskap i de sammanhang man står i. I år har man även kopplat samman bönesatsningen med den internationella globala bönerörelsen The Send som följs av många unga i Sverige.
– Vi lever i en global värld. Böner sprids mycket på Youtube och i andra digitala kanaler. Förut har vi bett mycket inåt. Nu vill vi be mer utåt. Vi ber att vi ska leva ut vår kallelse fullt ut i de sammanhang vi befinner oss. Man är missionär och kan tala om Gud vardagen – på sin arbetsplats och i skolan, säger Patrik Sandberg.
Läs också Fasta - varför ska man göra det?
---
40 dygn av bön och fasta
Är en nationell bönekedja dygnet runt med start kl 17.00 1 mars och varar till 9 april kl 17.00.
För att boka en bönetimme går man in på www.sverigebonen24-7.com
Inbjudare är Sverigebönen, Sverige365.nu, Sverigebönen24-7.com
---